Haapamäen radan bussiyhteydelle tyrmäys – Savola: Jatkamme taistelua, että junaliikenne radoilla jatkuu
Haapamäen radalle suunniteltu kiskobussiliikenteen korvaaminen bussiliikenteellä saa tyrmäyksen Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä liikennekäytävän kehittämisryhmältä.
Kiskobussikaluston vanhentuessa ja raideliikenteen ostoliikennesopimusten päättyessä vuoden 2029 lopussa Traficom on hahmotellut tulevaisuuden vaihtoehdoiksi ratojen sähköistämistä ja sähköjunia, akkujunia tai raideliikenteen korvaamista busseilla. Selvityksen mukaan henkilöliikenteen bussiratkaisu tulisi kuitenkin toteutukseltaan halvimmaksi.
Selvityksessä ei ole huomioitu kaikkia kiskobussiliikenteen ja raideliikenteen positiivisia näkökulmia, kehittämisryhmä näkee. Ne liittyvät kestävyyteen, talouteen ja huoltovarmuuteen.
– Varsin yhdestä näkökulmasta tehdyn selvityksen johtopäätöksenä näyttää olevan se, että kiskobussiliikenne voitaisiin korvata bussiliikenteellä yhteysväleillä Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä ja Seinäjoki–Haapamäki–Tampere. Tämä on omalla päättäjäurallani nyt kolmas kerta, kun raideliikenteen jatkumista Haapamäen radalla uhataan, ryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola sanoo tiedotteessa.
– Peruslähtökohdat eivät ole muuttuneet. Jatkamme edelleen taistelua sen puolesta, että junaliikenne radoilla jatkuu ja tulevaisuudessa uuden kaluston myötä myös parantuu.
Junaliikennettä ja ratojen sähköistämistä tulee ryhmän mukaan tarkastella kokonaisuutena, osana Suomen liikennejärjestelmää sekä vielä laajemmin osana syventyviä pohjoismaisia itä–länsi-yhteyksiä aina Suomen itäisistä maakunnista Norjan rannikkokaupunkeihin.
– Kiskobusseja ei tule nähdä pelkästään alueellisena junaliikenteenä vaan osana valtakunnallisia raideliikenteen matkaketjuja. Kehittämisryhmän mielestä henkilöliikenteen rahoituksen tulee jatkossakin perustua valtion ostoliikennesopimuksiin. Kuntia ei saa laittaa liikenteen maksajiksi, kannanotossa todetaan.
Raiteilla kulkeva kiskobussikalusto mahdollistaa muun muassa työvoiman paremman liikkuvuuden sekä tukee paikallista matkailua ja palvelusektoria, mikä vahvistaa alueen elinvoimaisuutta, ryhmä toteaa.
– Sähköistämällä rautatieverkkoa ja kiskobussikalustoa voidaan vähentää liikenteen ympäristövaikutuksia, mikä tekee raideliikenteestä entistä houkuttelevamman vaihtoehdon niin alueen asukkaille kuin kestävää matkailua suosiville turisteille, Savola sanoo.