Perussuomalaiset näytti jälleen ottaneen somen parhaiten haltuun – nuoret Joakim Vigelius ja Miko Bergbom keräsivät yli molemmat 10 000 ääntä
Uusista perussuomalaisista kansanedustajista pistää silmään kaksi alle kolmekymppistä miestä Pirkanmaan vaalipiiristä: Joakim Vigelius, 26, ja Miko Bergbom, 27.
He saivat kummatkin yli 10 000 ääntä ja olivat puolueensa ääniharavat Pirkanmaalla.
Kumpikin miehistä oli maanantaina puoliltapäivin puhelimen päässä korvakuulon perusteella ilmeisen iloinen.
– Kiitollinen fiilis. Paljon luottamusta pirkanmaalaisilta, mutta myös suomalaisilta yleensä. Tätä ei tehty ainoastaan yhdessä vaalipiirissä, vaan tukemassa olivat monet ihmiset ihan ympäri Suomen, Vigelius sanoo STT:lle.
– Äärimmäisen kiitollinen olo. Olen täysin häkeltynyt siitä, että noin moni pirkanmaalainen on antanut luottamuksen, ja yleisesti perussuomalaisille ympäri Suomen valtava tulos, Bergbom sanoo STT:lle.
Vigelius on perussuomalaisten nuorisojärjestön puheenjohtaja. Lisäksi hän toimii Tampereen kaupunginvaltuustossa ja Pirkanmaan aluevaltuustossa.
Bergbom puolestaan on nuorisojärjestön edellinen puheenjohtaja. Hän toimii Sastamalan valtuustossa ja Pirkanmaan aluevaltuustossa. Hän on sanonut jättävänsä paikkansa kummassakin, mikäli hänet valitaan eduskuntaan niin kuin nyt kävi.
Kummankin näkyvyys on ollut erityisesti näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Bergbom on poliittinen Tiktok-tähti. Hänen videoillaan on palvelussa 1,5 miljoonaa tykkäystä.
Näyttää siltä, että perussuomalaiset onnistui jälleen keräämään kaikista puolueista kenties parhaiten uutta kannatusta sosiaalisen median kautta. Sosiaaliseen mediaan perustui aikoinaan jo Jussi Halla-ahon nousu. Silloin kyse oli blogista ja sen ympärille syntyneestä keskustelufoorumista.
Sekä Vigelius että Bergbom myöntävät, että sosiaalinen media auttaa perussuomalaisia.
– Uskon, että meidän puoluetoimijamme ovat tehneet tilannearvion jo aikaa sitten, että jos halutaan saada suora viesti läpi, niin siinä ei voi olla filttereitä välissä, mediaa välissä, pitää pystyä viemään viesti suoraan ihmisille. Somessa voit keskustella yhtä aikaa tuhansien ihmisten kanssa, torilla vain kymmenien, vaikka sekin on tärkeää, olla läsnä mahdollisimman monessa paikassa, Bergbom sanoo ja jatkaa, että kun maailma muuttuu, poliitikkojen viestinnän on muututtava sen mukana.
– Nyky-yhteiskunnassa hieno tv-mainos ei enää luo uskottavuutta.
Vigelius sanoo samaa ja lisää, että sinänsä sosiaalisessa mediassa ei hänen näkemyksensä ole mitään muuta ihmeellistä kuin ”se kauneus, että pystytään viestimään ihmisille suoraan”.
Eli perussuomalaisten menestys Tiktokissa ei ole kiinni siitä, että puolue osasi ottaa sen haltuun ensimmäisenä?
– Näkisin pikemminkin, että kun suomalaisilta kysytään heidän arvoistaan ja millaista politiikkaa suomalaisten enemmistö edustaa eri teemoissa, niin suurempi osa suomalaisista on perussuomalaismielisiä kuin perussuomalaisten kannattajia. Kun tämä yhdistetään alustoihin, missä päästään kertomaan suoraan mitä ajatellaan, luonnollisesti yhä suurempi osa näkee, että perussuomalaiset on se puolue, joka ajaa juuri minun asiaani, Vigelius sanoo.
Sekä Vigeliuksen että Bergbomin mielestä Tiktok on vain alusta muiden joukossa. Sekä Facebookissa että Youtubessa viestinnän täytyy olla samanlaista kuin Tiktokissa, mikäli haluaa menestyä, he sanovat.
Bergbomin mielestä hänen suosionsa syitä pitäisi kysyä pikemminkin hänen seuraajiltaan ja kommentoijiltaan, mutta hän arvelee, että kyse on ensisijassa jatkuvasta keskustelusta.
– Videoissa keskustellaan ajankohtaisista asioista, niissä täytyy tuoda aiheita ja ajatuksia omasta arvolähtökohdasta, joka minulla on perussuomalainen. Jos olisin vihreä, ei auttaisi, että kopioisin perussuomalaisia, koska ennen kaikkea täytyy olla aito. Jos yrität olla jotain muuta kuin olet, et tule menestymään siellä, Bergbom sanoo.
– Sellainen viestintä, missä vain tuuttaat omaa mielipidettäsi, missä tili on vain yksipuolinen tiedotuskanava, se on mennyttä päivää. Painotan suorapuheisuutta, mutta se ei ole vain, että oma mielipide julki, vaan kun sitä tullaan haastamaan, täytyy olla valmis käymään keskustelua ja debattia, Vigelius sanoo.
Jälleen Bergbom on samaa mieltä: keskustelun täytyy olla suoraa, mutta asiat täytyy pystyä perustelemaan omasta näkökulmasta.
– Jos teet heittoja perustelematta, siinä käy yleensä huonosti.
Bergbomin mukaan somessa pärjää vain pitkäjänteisellä työllä, ei aktivoitumalla vaalien alla. Hän tekee videoita hyvin ahkerasti, ja keskustelu niiden ympärillä on päivittäistä, vuosi vuoden perään.
Poliittisen kartan toisessa päässä esimerkiksi vasemmistoliiton Minja Koskela tekee samaa. Hän nousi ensimmäistä kertaa eduskuntaan, oli vasemmistoliiton ääniharava Helsingissä ja sai hänkin yli 10 000 ääntä.
Tiktokin valtava suosio (yli miljoona kuukausittaista käyttäjää Suomessa) ja sen vaikutus oli kuitenkin näiden vaalien uusi ilmiö, ja perussuomalaiset on palvelussa ylivoimaisesti näkyvin Suomen puolueista.
Palvelun suosion voi väittää näkyvän esimerkiksi Lapin vaalipiirissä perussuomalaisten listalta ehdolla olleen Matti Määtän äänissä. Hän sai lähes 2 800 ääntä ja jäi varasijalle. Varsin hyvä tulos ehdokkaalle, jonka Tiktok-tili Höpömasan videoissa ei ole juuri mitään poliittista sisältöä. Sen sijaan hän näyttää videoissa aidolta, omalta itseltään, ja tykkäyksiä on 1,4 miljoonaa.
Teknologia sikseen, mitä Vigeliuksen ja Bergbomin äänimäärän taustalla aiheiden puolesta oli, mistä menestys tuli?
– Keskeisintä ovat teemat, millä vaaleihin on lähdetty. Minulla ne olivat vastuullisempi taloudenpito, peruspalveluihin panostaminen ja vakavampi suhtautuminen maahanmuuttoon ja sen aiheuttamiin haittoihin Suomessa. Näistä on puhuttu ja niistä on puhuttu suoraan. Ne olivat minun kolme henkilökohtaista teemaa, mutta ne olivat myös perussuomalaisten ydintä tässä vaalikamppailussa, Vigelius sanoo.
– Henkilökohtaisesti väitän, että menestys tulee siitä, etten ole tehnyt politiikkaa vaaleja varten tai herännyt jostain koomasta juuri vaalien alla, vaan tehnyt sitä jatkuvalla syötöllä sosiaalisen median eri kanavissa, Bergbom sanoo.
Lisäksi hän toistaa Vigeliuksen pointit ja nostaa erikseen esiin, että hänen näkökulmastaan rasismikortin heittäminen ei enää toimi perussuomalaisia vastaan.
– Ihmiset ovat nyt nähneet todellisuuden.
Toisaalta perussuomalaiset koki vaalitappion nimenomaan Helsingissä, johon maahanmuuton ongelmia on julkisessa keskustelussa yritetty asemoida.
Bergbom lisää, että myös perussuomalaisten oikeastaan kaikista muista puolueista poikennut ilmastopolitiikka oli todennäköisesti menestyksen taustalla.
– Jos puhutaan reilusta vihreästä siirtymästä, niin käytännössähän se ei ole sitä ollut. Harvaan asuttujen seutujen suomalaisia ja autoilijoita on kohdeltu eriarvoisesti. Harvalla on varaa vaihtaa sähköautoon tai hybridiin.
Viesti on hienosyisemmin muotoiltu kuin Tiktokissa. Siellä Bergbom sanoi helmikuussa polttoaineveron alentamista koskeneen kansalaisaloitteen hylkäämisen jälkeen, että ”eduskuntahan pyyhki sillä persettään välittömästi”.
– Mikään ei käy, koska ilmasto, Bergbom sanoi videolla.
Seuraavaksi Bergbom odottaa, että he pääsevät vaikuttamaan maan asioihin.
– Kriittiset hallitusneuvottelut edessä, joiden osalta luotan puoluejohtoon täysin. Odotan, että perussuomalaisten sanoma ja tavoitteet tulevat nyt kuulumaan tässä maassa. Viesti on selvä.