Neurologi Lääkärilehdessä: 17-vuotiaiden ajolupa ei edistä liikenneturvallisuutta
Liikenneneurologi Mikael Ojala Turun yliopistollisesta sairaalasta sanoo Potilaan Lääkärilehdessä, että 17-vuotiailta tulisi edelleen vaatia lääkärintodistus ajokortin saamiseksi eikä varhemmin myönnettävä ajolupa edistä liikenneturvallisuutta.
– Mikään lääketieteellinen fakta ei puhu sen puolesta, että 17-vuotiaalle pitäisi antaa ajokortti, Ojala kommentoi.
Eduskunta käsittelee parhaillaan hallituksen esitystä ajokorttilain muuttamisesta. Esitys laajentaisi 17-vuotiaiden mahdollisuutta saada ajokortti ja samalla kuitenkin rajoittaisi heidän ajolupaansa.
Esityksen mukaan 17-vuotiaan ei tarvitsisi jatkossa hakea poikkeuslupaa ajokortin suorittamiseen, vaan huoltajan suostumus olisi riittävä.
Rajoituksiin sisältyy, että 17-vuotias ei saisi ajaa henkilöautolla puolenyön ja aamuviiden välillä, ja hänellä voisi olla autossa ainoastaan yksi matkustaja kerrallaan. 17-vuotiaan tulisi myös käyttää autoon kiinnitettävää alaikäisen kuljettajan tunnusta.
Nuoret, kokemattomat ja valtaosin miespuoliset kuljettajat ovat yliedustettuna vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Liikenneneurologi Ojala tuo erityisesti esille ADHD:n ja lievien oppimisvaikeuksien kaltaiset asiat, jotka lisäävät impulsiivista käytöstä ja voivat vaikuttaa ajokykyyn.
– Nämä eivät ole sairauksia, mutta niihin on kuitenkin olemassa diagnooseja ja lääkehoitoa. ADHD:lle on tyypillistä, että oireet lievittyvät iän mukana: oireet ovat yleensä lievempiä 21-vuotiaana kuin 17-vuotiaana, hän sanoo.
Valtaosan hakijoista ei tarvitse esittää lääkärintodistusta ajokortin saamiseksi. Oma vakuutus siitä, ettei hakijalla ole tietyn listan mukaisia sairauksia, riittää.
– Listalla on kyllä mainittu myös ADHD, mutta ei sitä kukaan tsekkaa. Tai jos on päihdeongelma, vaikkapa kannabikseen liittyen, on epätodennäköistä, että hakija ilmoittaisi siitä itse. Mielestäni olisi varsin aiheellista, että 17-vuotiailta edellytettäisiin lääkärintodistusta, Ojala kommentoi.
Ojalan mukaan on kuitenkin hyvä, että nuoren kyydissä saa olla vain yksi matkustaja eikä keskellä yötä saa ajaa
– Takapenkillä ei ole kannustavaa yleisöä, eikä keskellä yötä ole harrastuksia tai koulua. Näin saadaan vähennettyä yöllistä kaahailua.
Liikenne- ja viestintäministeriö on perustellut ajokorttilain muutoksella halua lisätä nuorten mahdollisuuksia liikkua. Liikenneministeri Timo Harakan (sd.) mukaan vapauksien vastapainoksi lisätään myös vastuuta. Liikennevaliokunnan keskustajäsenet kannattavat lakimuutosta.
– Ymmärrän kyllä haja-asutusalueiden liikkumistarpeet, mikä oli alkuperäinen peruste sille, että 17-vuotiaiden ajaminen on ylipäätään sallittu, Mikael Ojala sanoo.
Myös hän muistuttaa, että nuorten kuljettajien liikenneturmien määrä on selvästi sidoksissa sukupuoleen. 18-vuotiaat miehet ovat paljon enemmän osallisina turmissa kuin naiset.
– Kuitenkin se, että nuoret miehet hölmöilevät auton ratissa, ei ole lääkärin asia, se on vain elämää. Kaikkea ei pidä medikalisoida.
Lakimuutosten olisi tarkoitus tulla voimaan lokakuussa.
Aiemmin liikenne- ja viestintävirasto Traficom on voinut myöntää ajokortin 17-vuotiaalle erityisen syyn perusteella. Vuoden 2018 lakiuudistuksessa poikkeusluvan kriteerejä höllennettiin. Esimerkiksi vuonna 2020 myönnettiin lähes 16 000 poikkeuslupaa, kun ennen lakiuudistusta puhuttiin vuosittain vain muutamista luvista.