Matkailuautojen huima veronkiristys närästää demareita – "Eduskunta ei ole karavaanarin kaveri"
Eduskunta pohti maanantai-istunnossaan pitkään matkailuautojen verotusta, jota Petteri Orpon (kok.) hallitus kiristää tuntuvasti.
SDP:n Pia Viitanen piti matkailuautojen verokorotusta aivan liian suurena.
– Siis hallitus käytännössä jopa kuusinkertaistaa matkailuautojen veron, mikä on kyllä aika kohtuuton kertapläjäys. Esimerkiksi SF-Caravan kertoo, että korotusta on pidetty harrastajien keskuudessa tyrmäävänä, Viitanen huomautti.
Viitasen mukaan vaikutukset ovat hyvin ikäviä myös kotimaan matkailun kannalta, kun hallitus on samaan aikaan tekemässä arvonlisäveron kiristyksiä matkailualalle ja tapahtuma-alalle ja myös siten heikentää kotimaan matkailun edellytyksiä.
– Nyt kai voisi sanoa, että tässä asiassa eduskunta ei ole karavaanarin kaveri, SDP:n Joona Räsänen summasi.
SDP:n mukaan esitetty veron kantaminen painon perusteella 7 500 kiloon saakka kannustaa siirtymään kevyempiin matkailuautoihin ja tekee raskaammista matkailuautoista liian raskaasti verotettuja. Maksukaton asettaminen 3 500 kiloon ehkäisisi kohtuuttomia veronkorotuksia jo olemassa olevilla raskailla matkailuautoilla, SDP perustelee vastalauseessaan.
Mietinnön esitellyt valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi (kesk.) selvitti, että keskimääräisen, 3 500 kilon painoisen dieselkäyttöisen matkailuautoneuvon käyttövoimavero nousisi noin 590 euroa vuodessa, jos matkailuauto pidetään liikennekäytössä koko vuoden.
Jos matkailuauto on liikennekäytössä arvioidun keskimääräisen ajan eli noin 190 päivää, korotus olisi noin 310 euroa vuodessa. Keskimääräisen matkailuauton käyttövoimavero olisi korotuksen jälkeen noin 700 euroa vuodessa, jos matkailuauto pidetään koko vuoden liikennekäytössä.
Lohi muistutti, että hallituksen alkuperäinen ajatus oli ollut hoitaa asia autoverolla 15 vuoden siirtymäajalla, mikä olisi nostanut esimerkiksi 80 000 euroa nyt maksavan matkailuauton hinnan noin 130 000 euroon.
– Jokainen ymmärtää, että tämähän olisi pysäyttänyt meidän matkailuajoneuvojen myynnin aivan totaalisesti.
Lohen mukaan matkailuajoneuvojen maahantuojat keksivät kuitenkin ratkaisun, jossa ajoneuvoveroa alettaisiin perittäisiin myös matkailuajoneuvoilta, eli veroa kerättäisiin omistajilta eikä vain ostajilta.
– On selvää, että kun se nousee vaikkapa 700 euroa, sen verran vuodessa, niin sehän on kova nousu. Se on myös kova summa edullisen matkailuajoneuvon omistajalle, joka ei ehkä ole varautunut siihen ja on ostanut vastikään sen.
Lohi arvioi, että verotuottoja tulee pienentämään se, että matkailuautoja poistetaan entistä herkemmin liikennekäytöstä osaksi vuotta. Lohen laskujen mukaan auto kannattaa poistaa käytöstä jo, jos sitä ei ole kolmeen päivään käytetty.
– Voi olla kyllä, kuten täällä on epäilty, että tämä tuotto ei tule kyllä olemaan edes ihan sitä, mitä on kaavailtu. No, niin tai näin, aika näyttää.
Lohen mukaan keskusta ei ole jättänyt mietintöön vastalausetta, koska se ymmärtää valtiontalouden tilan.
– Ja olemme tämän hyväksymässä siitäkin huolimatta, että tiedämme, että tämä kyllä kirpaisee joitakin karavaanareita aika ikävästi.
Kokoomuksen Aleksi Jäntti näki, etteivät matkailuautot ole mikään välttämättömyyshyödyke.
– Voisi jossain mittakaavassa puhua jopa ylellisyyshyödykkeestä, ja tämä nyt esitetty korotus on ihan kohtuullinen, kun ottaa huomioon sen, että kuitenkin matkailuautoilla on ajoneuvoverottomuus.
Jäntin mukaan sellaisilla ihmisillä, jotka kykenevät matkailuauton omistamaan, todennäköisesti on myös vuoden aikana mahdollisuus maksaa säädettävät käyttövoimaverot.
– Oikeastaan minun mielestäni olisi perusteltua myöskin käydä keskustelua siitä, miksi juuri matkailuautot ovat sellaisia, joita valtion tulisi verotuilla tukea.
Jäntin mukaan kotimaanmatkailua on vaikea uskoa riittäväksi perusteeksi, jos katsotaan, miten muilla tavoin ihmisten arkea voitaisiin helpottaa.
Lohi sanoi, ettei hän itse ajattele matkailuautoja ylellisyystuotteena, jota pitäisi sellaisena lähteä verottamaan.
– Meillähän on hyvin eri hintaisia, uusia ja vanhoja, on todella luksustuotteita, hienoja matkailuajoneuvoja, mutta sitten meillä on paljon tuhansia ja taas tuhansia hyvin edullisia. Kyllä ne ovat ihan tavallisia suomalaisia ihmisiä, karavaanareita, jotka omistavat sellaisen, eivätkä ne ole ylellisyyttä sinänsä, hän totesi.