Kuluvalle talvelle tyypillinen ilmiö aiheuttaa jopa ennenaikaisia kuolemia – yliopistotutkimus paljastaa syyn
Ilmakehätutkijoiden mukaan kuluvana talvena ilmassa voi olla tavallista enemmän terveydelle haitallisia pienhiukkasia. THL:n mukaan ulkoilman pienhiukkasten arvioidaan aiheuttavan Suomessa jopa noin 1800 ennenaikaista kuolemaa vuosittain.
Mustaa hiiltä syntyy nyt etenkin pientaloalueilla, kun energiakriisi ajaa asukkaat hakemaan lisälämpöä puunpoltosta, käy ilmi Tampereen yliopiston julkaisusta.
Ilmakehää kuormittavat lisäksi monet muut päästöt, joista syntyvät pienhiukkaset vaikuttavat ilmastonmuutokseen ja huonontavat ilmanlaatua varsinkin kaupungeissa.
Ilmakehän tutkimus on Tampereen yliopiston johdolla vuodesta 2020 toimineen ilmakehän ja ilmaston osaamiskeskus ACCC:n ydinalaa.
Tutkimuksissa on selvinnyt, että siinä missä pienhiukkaset kaupunki-ilmassa aiheuttavat terveyshaittoja, ne lisäävät pilvien jäähdyttävää vaikutusta esimerkiksi meren yllä ja siten viilentävät ilmastoa.
Väitöskirjatutkija Teemu Lepistön mukaan pienhiukkasia syntyy erityisesti puun poltossa, liikenteessä ja ilmailussa.
Lepistö on tutkinut ihmisten keuhkoihin kulkeutuvien ultrapienten hiukkasten määrää talvioloissa lentokentän, asuinalueen ja keskustan vilkasliikenteisen katukuilun alueilla Helsingissä. Tutkimuksessa selvitettiin tarkasti hiukkasten koostumus, lukumäärä ja koko.
– Asuinalueella syntyi mustaa hiiltä puunpolton seurauksena. Pienhiukkaset eivät aiheuta pelkästään savuongelmia, vaan ne vaikuttavat myös terveyteen haitallisesti, hän painottaa. Lepistön mukaan tulokset ovat kuitenkin vahvasti paikallisia.
Aerosolifysiikan väitöskirjatutkija Pauli Simonen on mitannut muun muassa mustan hiilen ja rikin pitoisuutta ilmassa Marseillen satamassa sekä Kielin ja Göteborgin väliä liikennöivällä laivalla.
Mittausten avulla voidaan mallintaa laivojen päästöjä ja niiden vaikutuksia ilmakehään.
– Suoraan laivan piipusta on helppo mitata päästöt. Sen sijaan kaupunkiin kulkeutuessaan päästöt voivat muuttua. Esimerkiksi rikkihiukkasia voi muodostua kaupungeissa laivojen kaasumaisista rikkidioksidipäästöistä. Ilmakehässä hapettuessaan rikkidioksidi muuttuu rikkihapoksi, mikä lisää ilmakehän hiukkasmassaa, hän selvittää.
Tutkimuksen tämänhetkisten tulosten valossa voidaan päätellä, että laivojen polttoaineista metanoli tuottaa pienimmät päästöt. Se on kuitenkin toistaiseksi kallista eikä siksi auta päästöongelmassa lyhyellä aikavälillä.
Tutkijat korostavat paikallisuuden merkitystä: ilmanlaatu riippuu aina ajasta ja paikasta. Kaupungissa yksittäisellä kansalaisella on todennäköisesti vähemmän keinoja parantaa ilmanlaatua kuin haja-alueella. Kärjistäen kaikkein kehnointa ilma on talvella isojen kaupunkien keskustoissa.
Polttomoottoriautoilun loppuminen ei tarkoita päästöjen loppumista. Vilkkaat kadut ja nastarenkaat ovat huono yhdistelmä ilmanlaadun kannalta.
– Pienhiukkaspäästöjä tulee myös renkaista ja jarruista, erityisesti nastarenkaat nostavat katupölyä ilmaan. Siksi kitkarenkaat ovat ilmanlaadun kannalta paremmat, vinkkaa Tampereen yliopiston aerosolifysiikan professori Miikka Dal Maso.
Hiukkaspäästökuormitukseltakin on vaikea kokonaan välttyä. Jos oma hiukkaspäästöannos huolestuttaa, kaupunkilaisen kannattaa esimerkiksi lenkkeillä mahdollisimman kaukana autoteistä. Hiukkaspäästöt nimittäin laimenevat mitä kauemmas tiestä kuljetaan.