Karilla käynyt Viking Grace lähti paluumatkalle Turkuun noin 260 matkustajaa mukanaan

Vauriot jäivät verrattain vähäisiksi – onnettomuustutkinnan aloittamisesta päätetään alkuviikosta.
Kotimaa

Viking Linen karille ajanut Viking Grace -matkustajalautta lähti sunnuntaina kello 13:n jälkeen Maarianhaminan satamasta omin konein kohti Turkua.

Laivalla on noin 260 matkustajaa ja lähes koko miehistö. Aluksen odotettiin saapuvan Turkuun iltakahdeksalta.

Grace jää toistaiseksi Turkuun, mistä se siirtyy korjaustelakalle Naantaliin todennäköisesti tiistaina.

Ennen aluksen lähtöä ahvenanmaalaiset matkustajat pääsivät laivasta. Ruotsalaiset matkustajat kuljetettiin Tukholmaan Amorella-aluksella.

Sunnuntain aikana matkustajat rekisteröitiin Maarianhaminan satamassa. Paikalla oli myös SPR:n edustajia tarjoamassa matkustajille tarvittaessa ruokaa, juomaa ja keskusteluapua.

Ennen kuin Grace pääsi matkaan, sukeltajat tutkivat kahteen kertaan aluksen mahdolliset vauriot. Aluksesta ei löydetty vuotoja. Myös koneita koekäytettiin, ja ne olivat kunnossa.

Luvan aluksen paluuseen Turkuun antoivat niin viranomaiset kuin luokituslaitos Lloyd’s Registerin edustajat.

Grace ajoi karille lauantaina iltapäivällä Maarianhaminan edustalla rannan tuntumassa. Aluksella oli 331 matkustajaa ja 98 miehistön jäsentä.

Syynä karilleajoon oli ilmeisesti kova tuuli, kerrottiin Viking Linesta STT:lle jo lauantaina. Yhtiön tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström oli sunnuntaina samalla kannalla.

–  En tietenkään osaa vielä tarkasti sanoa, mutta kovaa eilen tuuli. Olen kuullut jopa yli 30 metriä sekunnissa -puuskatuulesta, mutta lopullisesti syy varmistuu myöhemmin.

Kyseessä on lyhyessä ajassa toinen kerta, kun Viking Linen alukselle sattuu onnettomuus. Yhtiön Amorella-alus ajoi karille syyskuussa Ahvenanmaan saaristossa. Se siirrettiin korjaustelakalle Naantaliin.

Boijer-Svahnströmin mukaan havereita ei voi verrata toisiinsa.

–  Nämä ovat täysin erilaisia tapauksia. Juuri jollekin ruotsalaiselle toimittajalle sanoin, että jos vaimo ajaa Fiestalla ja mies Mersulla ja toinen kolaroi syyskuussa ja toinen joulukuussa, niin ei niitä voi verrata. Eri laivat, eri kapteenit, ja kumpikin on aivan oma tapauksensa.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtajan Veli-Pekka Nurmen mukaan ensi viikolla selviää, aloitetaanko haverista onnettomuustutkinta.

Ennen kuin päätös tehdään, Onnettomuustutkintakeskus kerää tietoja muun muassa sääoloista, aluksen ohjauksesta ja siitä, viittaako mikään mahdolliseen tekniseen vikaan.

–  Tähän menee yleensä muutamia päiviä. Tuossa alkuviikolla, ehkä keskiviikkoon mennessä, ratkaisu on tehty, Nurmi uskoo.

Vaikka kyseessä on jo toinen onnettomuus merellä lyhyessä ajassa, Nurmi ei usko laivamatkustamisen muuttuneen turvattomaksi.

–  Tämä tietysti herättää huolta ja pelkoa matkustajissa, mutta ei ole mitään sellaista ilmiötä näköpiirissä, että merenkulku olisi muuttunut vaarallisemmaksi.