Helsingin pormestari Vartiainen pahoillaan ja pettynyt palkanmaksuongelmista – kaupunki julkaisi selvityksen
Helsingin pormestari Juhana Vartiainen sanoo olevansa todella pahoillaan ja pettynyt kaikkien kaupungin työntekijöiden puolesta palkanmaksuongelmien takia. Helsingin kaupunki julkaisi tänään ulkoisen selvityksen Sarastian palkanmaksujärjestelmän epäonnistuneesta käyttöönotosta.
– On selvää, että uuden palkkajärjestelmän käyttöönotossa epäonnistuttiin pahasti, ja inhimilliset seuraukset ovat valtavat, Vartiainen sanoi tiedotustilaisuudessa.
Kaupungin mukaan palkkavirheiden määrä on edelleen laskenut, mutta virheitä syntyy yhä liian paljon. Viime kesäkuussa virheitä oli yli 12 prosentissa palkkalaskelmista, mutta joulukuussa, helmikuussa ja maaliskuussa on päästy alle viiden prosentin tavoitetason.
– Virheiden korjausvelan määrä on saatu tasaiselle laskusuunnalle, mutta virheitä syntyy yhä liian paljon, jotta virheet saataisiin korjattua työntekijöille kohtuullisessa ajassa, Vartiainen sanoi.
– Totean selvästi, että virheiden taso on saatava tästä selvästi laskemaan. On selvää, että sama taso virheiden määrässä kuin edellisen palkkajärjestelmän kanssa, ei ole meille riittävä. Tätä työtä tehdään nyt kaupungilla hartiavoimin.
Selvityksen mukaan mikään yksittäinen virhe ei aiheuttanut palkanmaksujärjestelmän vaihtamisen epäonnistumista. Selvityksessä tunnistettiin hankkeessa neljä keskeistä ongelmaa. Yksi niistä oli se, että millään yhdellä taholla ei ollut vastuuta, valtaa ja tarvittavia välineitä viedä uudistus läpi. Johtopäätöksenä tästä oli, että jatkossa isot hankkeet pitää vastuuttaa selkeästi ja niitä tulee johtaa suoraviivaisemmin.
Toinen ongelma oli se, että Sarastian toimituskyky oli äärirajoilla suhteessa Helsingin tarpeeseen. Muut ongelmat olivat epäonnistunut muutoshallinta sekä se, ettei taloushallintopalveluliikelaitos (Talpa) ollut muutoksen edellyttämällä tasolla käyttöönotossa. Jatkossa suuret muutokset aiotaan resursoida paremmin.
Selvityksen mukaan järjestelmä ei ollut keväällä 2022 vielä valmis, mutta sen käyttöönottoa ei myöskään voinut siirtää eteenpäin.
Helsingin kaupungin mukaan Sarastian asiakkuudessa ollaan kiinni ainakin vielä lähitulevaisuudessa, mutta pitkällä aikavälillä Sarastian kehitystä seurataan ja muitakin vaihtoehtoja harkitaan.