Turun telakan pulska tilauskirja tuo työtä koko maahan
Meyer Turun telakan tiistaina julkistamat jättiristeilijätilaukset säteilevät työtä koko maahan, arvioi meriteollisuuteen perehtynyt työ- ja elinkeinoministeriön neuvotteleva virkamies Janne Peltola.
Telakan tilauskirja ulottuu Royal Caribbean Cruisesin tilaamien alusten myötä vuoteen 2024, ja tilanne on yhtiön mukaan ennätyksellisen hyvä. Meyer ei kerro tiistaina ilmoitetun risteilijätilauksen hintaa, mutta sanoo, että yksi laiva maksaa satoja miljoonia euroja. Arviot liikkuvat jossain 800 miljoonan ja miljardin euron välissä.
Peltolan mukaan telakat ovat nykyisin kuin suuria projektitoimistoja, jotka hoitavat tilauksia ja kasaavat aluksia. Noin 80 prosenttia laivan arvosta tulee alihankintaketjun kautta.
– Telakat puolestaan ostavat laivaan liittyvää työtä alihankintaketjun yrityksiltä.
Peltola kertoo, että laivan rungon osuus kokonaishinnasta on vain noin 10–15 prosenttia. Muu arvonlisä tulee esimerkiksi koneistamisesta, sähköistämisestä ja laivan sisustamisesta sekä varustelusta.
Tällä hetkellä Meyer Turku on myös investoimassa 75 miljoonaa euroa telakkaan ja sen tytäryhtiöihin. Investointeja aiotaan yhtiön mukaan vielä kasvattaa tästä.
Toimitusjohtaja Jan Meyerin mukaan uuden tilauksen myötä telakka voi tulevaisuudessa työllistää nykyistä enemmän ihmisiä.
– Emme voi jäädä lepäämään laakereillamme, meidän pitää jatkuvasti kehittää uutta teknologiaa. Kilpailemme luovuudella ja laadulla, Jan Meyer sanoo.
Yhtiön arvion mukaan telakka voi tulevaisuudessa tarjota työtä jopa 1 800:lle. Kaikkiaan työllistämisvaikutuksen arvioidaan olevan tulevaisuudessa yli 15 000 henkilötyövuotta.
Jan Meyer kertoo, että telakalla on jo nyt vahva tiimi, mutta sitä täytyy kasvattaa tulevien töiden takia. Hänen mukaansa historiallisen pitkä tilauskirja takaa sen, että yhtiö voi varautua ja jopa kouluttaa väkeä sekä telakalle että alihankkijoille.
– On aina haaste löytää hyviä työntekijöitä, mutta en allekirjoita sitä, etteikö heitä Suomesta löytyisi.
Janne Peltolan mukaan noin 60 prosenttia Turun telakan alihankintaketjusta sijaitsee Varsinais-Suomessa. Seuraavaksi merkittävimmät alueet ovat Uusimaa, Pirkanmaa ja Satakunta. Varsinais-Suomen jälkeen heijastusvaikutukset ovat kuin haulikolla ammuttu ympäri maata, hän kertoo.
Peltolan mukaan heijastusvaikutuksia arvioidaan Suomessa kertomalla tilauksen henkilötyövuosien määrä puolellatoista.
– Esimerkiksi 10 000 henkilötyövuotta tuottaa 5 000 henkilötyövuoden edestä työtä telakan ja alihankintaketjun ulkopuolelle, kuten majoitukseen, kaupoille ja eri palveluihin.
Uusissa laivoissa otetaan käyttöön useita innovaatioita. Yksi niistä on polttokennoteknologia energianlähteenä. Telakan ja Royal Caribbean Cruises -varustamon tavoite on kehittää polttokennoteknologiaa niin, että sitä voidaan käyttää merkittävässä määrin laivan hotellitoimintojen energiansaantiin, Jan Meyer toteaa.
Uuteen teknologiaan siirrytään vaiheittain. Yhtiön mukaan se tekee polttokennojen koeasennuksia sen muihin Royal Caribbean Cruises -varustamolle rakentamiin laivoihin.