Romutuspalkkiolla ostettiin jo tammikuussa tuhat uutta autoa – rahat riittävät tällä menolla heinäkuuhun asti
Vuodenvaihteessa voimaan tullut uusi romutuspalkkio on osoittautunut suosituksi.
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan palkkiota käytettiin tammikuun aikana jo noin tuhannen uuden auton hankintaan.
Trafin mukaan valtion varaamasta määrärahasta on tammikuun aikana käytetty 13 prosenttia.
Jos tahti jatkuu yhtä tiiviinä, romutuspalkkioon varatut rahat loppuvat heinäkuussa. Uuden auton tilaussopimus pitää olla päivätty viimeistään elokuun loppuun.
Noin kaksi kolmasosaa romutuspalkkiolla ostetuista uusista autoista on pieniä, A- tai B-kokoluokan autoja.
Pienten autojen osuus on tavallista suurempi, sillä muuten A- ja B-kokoluokan autot edustivat kaikista viime vuonna ostetuista henkilöautoista vain hieman alle viidesosaa.
Myös vuoden 2015 romutusautokokeilussa ostettiin voittopuolisesti pieniä autoja.
Pienten autojen suosiota selittää se, että palkkion saa vain sellaisen uuden auton hankinnasta, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 110 grammaa kilometriltä.
Tämän vuoden palkkiolla on hankittu myös kaasukäyttöisiä autoja ja ladattavia hybridejä. Niiden osuus oli tammikuussa noin seitsemän prosenttia. Dieseleiden osuus jäi hieman alle viiteen prosenttiin.
Romutuspalkkion voi saada, jos romuttaja on omistanut vanhan menopelinsä tai ollut sen haltijana ainakin vuoden ennen romutusta.
Auton on pitänyt olla liikennekäytössä ainakin jonkin aikaa vuonna 2017 ja sen pitää olla ensirekisteröity vuonna 2007 tai sitä aiemmin.
Palkkion saa 1 500 euron alennuksena uuden auton ostohinnasta. Ladattaville hybrideille, sähköautoille tai korkeaseosetanolia tai kaasua käyttävien autojen hankintaan voi saada 2 500 euron romutuspalkkion.