Oikeusministeri Henriksson ei halua veneajokorttia kaikille, mutta vaatimuksia isojen veneiden kuljettajille olisi pohdittava
Oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin (r.) mukaan olisi syytä laatia jonkinlainen suunnitelma siitä, mitä suurikokoisten ja suuritehoisten veneiden kuljettajilta vaaditaan.
Henriksson sanoo STT:lle, että voitaisiin esimerkiksi selvittää mahdollisuus jonkinlaiseen yhdistettyyn teoria- ja käytännön kurssiin.
– En kuitenkaan usko, että veneajokortti kaikille on tarkoituksenmukainen, hän sanoo.
Vesiturvallisuus on noussut jälleen keskusteluun, kun lauantaina kaksi miestä kuoli Airistolla veneturmassa.
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) sanoo, että onnettomuuden tapahtumakulusta tai onnettomuuteen johtaneista syistä ei ole tällä hetkellä riittävästi tietoa, jotta sen pohjalta voitaisiin tehdä johtopäätöksiä tarvittavista toimenpiteistä.
– Onnettomuustutkinnan valmistuttua on mahdollista arvioida, onko lainsäädännössä muutostarpeita. On varmasti hyvä arvioida laajasti keinoja, joilla onnettomuuksia voitaisiin tehokkaimmin ehkäistä.
Marin sanoo, että hallitus laatii hallitusohjelman mukaisesti liikenneturvallisuusstrategian, jonka valmistelun yhteydessä on luontevaa käydä keskustelu veneilyn turvallisuudesta.
Henrikssonin mukaan on tärkeä keskustella asiasta eri näkökulmista ja löytää ratkaisuja, jotka voisivat parantaa liikenneturvallisuutta merellä.
Kesällä 2020 vesiliikennelaki uudistuu.
Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtajan Laura Vilkkosen mukaan vesiliikennelain valmistelun yhteydessä käytiin laajaa keskustelua eri sidosryhmien kanssa siitä, tarvitaanko Suomessa veneilyajokorttia.
– Kaikki sidosryhmät olivat sitä mieltä, ettei ole yksiselitteistä näyttöä siitä, että veneilyajokortti olisi ratkaisu veneilykulttuurin parantamiseen, hän sanoo.
Vilkkonen sanoo sidosryhmien katsoneen, että asiaa olisi vaikea valvoa. Pohdintaa herätti myös se, kuka ajokortin myöntäisi ja millä perusteilla.
Keskusteluissa myös pohdittiin, toimisiko ajokortti ennaltaehkäisevästi ja pystyttäisiinkö sillä aidosti vaikuttamaan asenteisiin ja opettamaan ihmisiä käyttäytymään.
– Yleinen tunnelma oli se, ettei tästä (ajokortista) olisi sellaista hyötyä, että se ratkaisisi ongelmat. Se olisi iso hallinnollinen taakka, mutta ei tarpeeksi tehokas toimenpide.
Vilkkosen mielestä hyvä ratkaisu olisi se, että kuljettajatutkinto olisi vapaaehtoisuuteen perustuva, ja siitä saisi esimerkiksi alennusta veneiden vakuutusmaksuista.
– Tällä hetkellä huviveneen katsastus on vapaaehtoista, mutta katsastuksella saa venevakuutuksesta merkittävän alennuksen. Tällainen porkkana toimii ehkä paremmin, Vilkkonen sanoo.