Nuorisojärjestö: Stop kotikoulutrendille
Keskustanuoret on huolissaan kotikoulun räjähdysmäisestä kasvusta korona-ajan jälkeisessä Suomessa.
Koulu on nähtävä ensisijaisesti lapsen oikeutena ja paikkana, jossa kehittää sosiaalisia taitojaan ja muun muassa erilaisuuden kohtaamista, nuorisojärjestö korostaa tiedotteessaan.
Keskustanuoret vaatii opetusministeri Anders Adlercreuzilta (r.) välittömiä toimia trendin pysäyttämiseksi.
Kotikoulua käyvien lapsien määrä on tuplaantunut vuosien 2019 ja 2024 välillä. Vuonna 2024 kotikoulutettavia oli 881. Suosion syyksi on epäilty kodeissa ja kouluissa vallitsevaa arvopohjien eroa, vaikka asiaa ei olekaan täysimääräisesti selvitetty.
– Keskustanuorille koulu on lapsen oikeus, eikä lapsen tule missään tapauksessa joutua maksamaan vanhempiensa yhteiskuntakriittisestä hölmöilystä. Suomalaisen koululaitoksen tehtävä ei ole koskaan ollut indoktrinoida lapsia, vaan antaa kaikille tasalaatuiset eväät tulevaisuuteen, keskustanuorten puheenjohtaja Jere Tapio painottaa.
– Koulun tulee toimia ympäristönä, jossa harjaannuttaa sosiaalisia taitojaan ja kohdata muun muassa erilaisuutta. On kylmäävää, jos vanhempien harhakuvitelmien varjolla lapselta riistetään tämä oikeus.
Keskustanuoret vaatii, että opetusministeri Adlercreutz ryhtyy välittömiin toimiin kasvavan trendin pysäyttämiseksi.
Tällä hetkellä Suomessa riittää pelkkä ilmoitus kotiopetukseen siirtymisestä ja yleisesti kunnan seurantavastuuta ylläpidetään yhdellä tai kahdella vuosittaisella tapaamisella. Keskustanuoret pitää linjaa äärimmäisen löyhänä ja vaatii siihen kiristyksiä.
Esimerkiksi Ruotsissa on jo tällä hetkellä kouluvelvollisuus. Keskustanuoret pitää siirtymistä Ruotsin malliin kannatettavana, mutta näkee tarpeelliseksi sisällyttää lakiin liennytyksiä koskien terveydellisiä syitä tai vakavia koulukiusaamistilanteita.
– Suomessa vallitsee jo ennestään vakava syrjäytymisen kriisi. On vastuutonta jatkaa se huomioiden tiellä, jossa käsitys lapsen tilanteesta rakentuu pahimmillaan yhden vuosittaisen tapaamisen kautta, keskustanuorten puheenjohtaja puhahtaa.
– On myös huomionarvoista, että koulun seinien sisällä tapahtuvan opetuksen ja sosiaalisten suhteiden lisäksi kotiopetus vie lapselta oikeuden vaikkapa päivittäiseen kouluruokailuun.
Tapio toteaa, että terveyshaitat, hankalat elämäntilanteet tai vakava kiusaamistapaus ovat tottakai asia erikseen, mutta ”hihavakiolla rakennellut arvoristiriidat” koulun kanssa eivät ole mikään peruste vieraannuttaa lasta sosiaalisista piireistään ja riistää oikeutta laadukkaaseen opetukseen ja ravitsevaan kouluruokaan.