Keskustan kansanedustajat iloitsevat Jäämeren radan edistysaskeleesta – "Olennaista on, että Suomi ja Norja ovat löytäneet yhteisen näkemyksen"
Liikenne- ja viestintäministeriö on valinnut Jäämerelle Oulun, Rovaniemen ja Kirkkoniemen kautta kulkevan ratalinjauksen jatkoselvitettäväksi.
Se ilahduttaa keskustan oululaistan kansanedustajaa Mirja Vehkaperää sekä lappilaisia keskustaedustajia Eeva-Maria Maijalaa, Markus Lohea, Katri Kulmunia ja Mikko Kärnää.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Vehkaperä korostaa, että arktisen alueen merkitys kasvaa jatkuvasti.
– Se luo EU:lle ja Pohjoismaille taloudellista selkärankaa ja uusia mahdollisuuksia elinkeinoelämälle. Keskeisessä osassa ovat sekä nyt selvitetty Jäämeren rata että Euroopan ja Aasian kasvukeskukset yhdistävä Koillisväylän tietoliikennekaapelihanke.
Jäämerirata luo Suomelle uuden logistisen aseman, josta hyötyvät matkailu, kalatalous, metsä- ja metalliteollisuus, energiasektori sekä eurooppalainen logistiikka, Vehkaperä sanoo.
Jäämeren radan selvityksessä käytiin läpi erilaisia ratalinjauksia ja niiden toteutusmahdollisuuksia. Jatkoselvitykseen valitun Kirkkoniemen reitin kustannusarvio on noin 3 miljardia, josta 2 miljardia kohdistuu Suomen puolelle. Selvityksessä on lisäksi kartoitettu mahdollisia liiketoimintamalleja ja laajempia yhteiskunnallisia vaikutuksia.
– Jäämeren rata on osa isompaa liikenneverkkoa ja sen on mahdollista yhdistää Suomea pohjoiseen ja etelään, Vehkaperä toteaa.
Lapin kansanedustajat kiittelevät yhteisessä tiedotteessaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriä (kesk.) Jäämeren rataa koskevasta selvityksestä.
– Tämä on todella suuren luokan konkreettinen teko arktisen aluepolitiikan puolesta, kansanedustajat toteavat.
He katsovat, että tehdylle ratalinjaukselle on olemassa selkeät perusteet.
– Yksityiskohtaisten selvitysten seurauksena Kirkkoniemen yhteys on hinta-arvioltaan yli puolet edullisempi kuin yli seitsemän miljardin euron kustannuksiin kohonnut vaihtoehtoinen yhteys Tromssaan.
– Olennaista on, että Suomi ja Norja ovat löytäneet yhteisen näkemyksen. Nyt tehdyt linjaukset ovat syntyneet perusteellisen selvitysten jälkeen.
Lappilaiset kansanedustajat painottavat, että Jäämeren radasta tulee hyötymään koko Lappi.
– Valittu vaihtoehto ei tule poissulkemaan mahdollisia tulevia poikittaisyhteyksiä. Myöskään yksityiskohtaisia reittejä Kirkkoniemeen ei ole vielä ratkaistu. Ilman konkreettista linjausta Jäämeren ratahanke jäisi ilmaan kellumaan tulevillekin vuosikymmenille. Nyt tehty konkreettinen päätös on ensimmäinen todellinen ja merkittävä askel yhteyden toteuttamiseksi.