Lukijalta: Taksamittarit kunniaan?
Hallitus on perussuomalaisten Lulu Ranteen johdolla tehnyt esityksen taksilainsäädäntöön. Esityksessä vaaditaan taksamittarit takseihin, erilliset värilliset kilvet ja tiukemmat vaatimukset taksinkuljettajille. Tätä perustellaan turvallisuuden lisääntymisellä ja harmaan talouden kitkemisellä.
Tarkoitus on hyvä, ja niin on osa keinoistakin. Koen silti, ettei lakia olla mietitty täysin loppuun saakka.
Yhdysvalloissa ollaan innovaatioissa jo hyvin pitkällä. Siellä on täysin automatisoituja, kuskittomia takseja, jotka tilataan sovelluksella, kulkevat normaalisti liikenteessä ja hinnan tiedät ennen auton saapumista. Tällaisia palveluja tarjoaa esimerkiksi Waymo.
Suomessa menee aikansa ennen kuin saamme täysin automatisoidut taksit. Täällä on kuitenkin jo sovellustaksipalveluita, kuskillisia sellaisia. Sovellustaksipalvelussa tilaat sovelluksessa taksin ja saat ennen tilausta jo hinnan.
Hyväksyessäsi saat tietää ajajan nimen, rekisterinumeron, automallin, kuskin sijainnin ja reittisuunnitelman luoksesi. Tässä vaiheessa pystyy vielä perumaan kyydin. Noustessasi sovellustaksiin näet reaaliaikaisesti sijainnin, reittisuunnitelman, ja kyydin jälkeen voit halutessasi tipata kuljettajaa ja arvostella ajon.
Jos ajon aikana tapahtuu jotain moitittavaa, voit raportoida siitä sovellukseen. Nämä tapaukset otetaan palveluntarjoajien toimesta vakavasti. Itselläni sovellustakseista sekä Suomessa että ulkomailla on vain hyvää kokemusta.
”Rautatientorin tuntumassa taksamittareilla varustettujen autojen kaksi kuljettajaa ovat tyytyväisiä, jos vain tällä muutoksella Bolt ja Uber saadaan pois liikenteestä. Haastattelua he eivät HS:lle anna, mutta haluavat viestittää, että seuraavaksi pitäisi sopia yhteinen kilometrihinta kaikille.”
Lainaus: Helsingin Sanomat 29.11 | Mittari voi olla ruuhkissa jopa kuljettajan etu, miettii Bolt-kuski
On hieman ironista, että lakimuutosta perustellaan harmaan talouden torjunnalla, kun tilalle ehdotetaan kartellitilannetta muistuttavaa ratkaisua. Kartellitilanne tarkoittaa lyhyesti sitä, että useammat yritykset alkavat salaisella sopimuksella vääristää kilpailua määrittämällä tuotteelle yhteisen hinnan, rajoittamalla saatavuutta ja jakamalla markkinoita.
Tämän tavoitteena on manipuloida hintoja ylöspäin kuluttajien kustannuksella ja saavuttaa monopolin kaltainen asema. Tämä on Suomessa laitonta. Toivottavasti siis lainauksessa mainitut kuljettajat tarkoittivat yhteisellä kilometrihinnalla säädeltyä kattohintaa, jonka yli hinnoittelussa ei mennä.
Harmaan talouden torjuntaa perustellaan muun muassa sillä, että ”sovelluksen saa pois päältä”. Jos on näin, niin saa myös taksamittarin. Taksamittarin pakollisuutta perustellaan myös turvallisuuden lisääntymisellä.
Sovellustakseissa kuljettajan ja palveluntarjoajan välillä on sopimus, ja jokainen kuljettaja on rekisteröity palveluntarjoajan järjestelmään.
Mainitsin jo aikaisemmin, että sovellustakseissa näet kuljettajan nimen ja mahdollisesti kasvokuvan. Joten tämä uusi lainsäädäntö taksamittarin osalta ei ratkaise turvallisuuskysymyksiä sen paremmin kuin mitä ne on jo sovelluspohjalta ratkaistu.
Toivon siis, että lainsäädännössä otetaan huomioon se, että sovellustaksipalvelun käyttösovellus voisi yhtä lailla toimia taksamittarina. Kyllä se sovellustaksin kuljettajan puhelin ja tablettikin ovat työvälineitä työssä, johon kuljettaja joutuu investoimaan.
Nämä eriväriset kilvet voisivat olla irrotettavissa siten, että kuljettaja niillä määrittää, milloin on ammattiajossa ja milloin niitä ajoneuvoja koskee taksilainsäädäntö ja milloin yksityisautoja koskeva lainsäädäntö.
Annetaan sovellustakseille ja taksi-innovaatioille mahdollisuus!
Juhani Sillanpää
Vantaa
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia. Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/