Rannoilla piilee merkittävä ongelma – "Ethän jätä muiden siivottavaksi"
Hylätyt ja käytöstä poistetut veneet täytyy toimittaa jätehuoltoon, muistuttaa ympäristöministeriö. Sama koskee myös veneisiin jätettyjä polttoaineita, akkuja ja muita vaarallisia jätteitä.
Ympäristöministeriön, Traficomin, Suomen Kiertovoima ry:n ja Pidä Saaristo Siistinä ry:n yhteisessä tiedotteessa muistutetaan, että veneistä peräisin oleva muovi ja maalijäänteet voivat olla ympäristöriski ja aiheuttaa vaaraa myös ihmisten terveydelle.
– Pienet veneet kannattaakin toimittaa jäteasemalle maisemaa rumentamasta ja ympäristöä pilaamasta. Tärkeintä on kuitenkin estää jätteen syntymistä pitämällä veneestään hyvää huolta tai vaikka myymällä tai lahjoittamalla käyttökelpoinen vene edelleen, tiedotteessa korostetaan.
Ympäristöministeriön selvityksen mukaan puute veneiden jätehuollosta, kuljetuksen vaikeus ja kustannukset ovat merkittävimmät esteet käytöstä poistettujen lasikuituveneiden asialliselle käsittelylle.
Tiedotteessa korostetaan, että jäteasemat ja -keskukset vastaanottavat kotitalouksien soutuveneitä ja muita pienveneitä.
Vastaanottomaksut vaihtelevat eri puolilla Suomea. Myös palveluissa on eroja, joten jäteasemilta kannattaa kysyä etukäteen tarkemmat tiedot veneiden vastaanotosta.
– Etenkin suurempien veneiden osalta on hyvä tarkistaa alueelliset käytännöt. Ennen jätehuoltoon toimittamista veneistä tulisi mahdollisuuksien mukaan poistaa vaaralliset aineet, kuten akut, kaasupullot ja polttoaine, ja toimitettava ne erillään vaarallisen jätteen keräykseen.
Vastaanotetut veneet kierrätetään mahdollisuuksien mukaan, hyödynnetään energiana tai loppusijoitetaan kaatopaikalle. Lasikuitua voidaan kierrättää osana sementin valmistusta.
Oman haasteensa tilanteeseen tuo se, ettei Suomessa voida kunnolla todentaa, ovatko rannoilla lojuvat veneet hylättyjä vai eivät.
Soutuveneitä ja muita pienempiä veneitä ei ilmoiteta venerekisteriin, joten omistajan tavoittaminen voi olla vaikeaa. Usein omistajaa ei tiedetä.
– Mikäli vene on hylätty eikä omistajaa löydetä, vastuut ja oikeudet veneen siirtämisestä riippuvat siitä, mille alueelle vene on jätetty. Käytännössä vastuu hylätystä veneestä on yleensä joko alueen haltijalla tai kunnalla, tiedotteessa kerrotaan.
– Jos vene on hylätty sataman alueelle, sataman pitäjä on velvollinen siirtämään hylätyn veneen jätehuoltoon. Ethän siis jätä vanhaa venettäsi muiden siivottavaksi.
Suomessa on yli miljoona venettä, joista arviolta noin 60 prosenttia on lasikuituveneitä. Tarkkoja tietoja on vaikea saada, sillä vain osa veneistä täytyy rekisteröidä.