Sota roihuaa  Lähi-idässä,  eikä loppua näy

Yhdysvaltojen ja Israelin Lähi-idässä aloittama sota jatkuu jo kolmatta viikkoa. Uutistoimisto Reutersin tiistaisen laskelman mukaan sodassa on kuollut jo yli 4 100 ihmistä.

Kuolonuhreja on tullut yhdeksässä Lähi-idän maassa, ylivoimaisesti eniten Iranissa. Lisäksi sodassa on kuollut 13 Yhdysvaltojen sotilasta sekä yksi ranskalaissotilas.

Israelin ja Yhdysvaltojen ilmaiskut ovat tuhonneet asuinrakennuksia Iranin pääkaupungissa Teheranissa.

llmakuva näyttää tuhot Bandas Abbasin satamassa Iranissa.

Israel on pommittanut Libanonin pääkaupungin Beirutin eteläisiä lähiöitä raskaasti jo usean päivän ajan.

Israelin ilmaisku osui rakennukseen Abbasiyyehin kylässä Etelä-Libanonissa viime viikolla. Israelin iskuissa Libanoniin on kuollut yli 900 ihmistä.

Iran aloitti keskiviikon vastaisena yönä iskut Israelin Tel Aviviin kostakseen maan kansallisen turvallisuusneuvoston johtajan Ali Larijanin kuoleman Israelin ilmaiskussa.

Hääseurue kiirehti pommisuojaan Jerusalemissa maanantaina ilmahälytyksen aikana.

Pleastustyöntekijät työskentelivät Nahariyan kaupungissa Israelissa Hizbollahin ilmaiskun jälkeen maanantaina.

Iran on jatkanut iskujaan useisiin naapurimaihinsa Persianlahdella. Dubaissa savu nousi drooni-iskun jälkeen lähellä kansainvälistä lentokenttää.

Arabiemiraattien mukaan iranilaisia drooneja ja ohjuksia on ammuttu maata kohti yhteensä yli 2 000 helmikuun lopussa syttyneen sodan aikana.

Irakin pääkaupungissa Bagdadissa tulipalo roihusi Yhdysvaltain suurlähetystössä tiistaina Iranin drooni-iskun jälkeen.

Iranin iskuista on raportoinut myös Saudi-Arabia. Kuvassa näkyvä Ras Tanuran öljynjalostamo vahingoittui ilmaiskussa jo sodan alkupäivinä.

Kuwaitin asevoimat kertoi torjuneensa viime yönä ”vihollisen raketti- ja droonihyökkäyksiä”. Sodan ensimmäisellä viikolla Iran iski Yhdysvaltain Kuwaitin-suurlähetystöön.

Yksi sodan näyttämöistä on ollut Hormuzinsalmi, jonka kautta kulkee normaalioloissa noin viidesosa maailman öljystä. Viikko sitten thaimaalainen rahtilaiva joutui salmen lähellä ilmaiskun kohteeksi.

Keskiviikkona Iranin ulkoministeri Abbas Araghchi varoitti, että sodasta aiheutuu maailmanlaajuisia seurauksia, jotka osuvat kaikkiin varallisuudesta, uskosta tai kansallisuudesta riippumatta.

Myöskään sodan aloittanut Yhdysvallat ei ole perääntymässä. Viime yönä maan asevoimat iskivät rajusti Iranin vahvasti suojattuihin ohjustukikohtiin lähellä Hormuzinsalmea.

Aiemmin Nato-liittolaisilta apua Hormuzinsalmen avaamiseen anellut Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ilmoitti tiistaina, ettei Yhdysvallat enää tarvitse muiden apua, sillä se on jo tuhonnut Iranin asevoimat.

Tekstit ja tuotanto:  Katariina Lankinen Kuvat: Lehtikuva / AFP