Kallis ja kyseenalainen

Turun ”tunnin juna” on hallituksen kallein ja kiistellyin liikennehanke.

Lohjan kautta Turkuun kulkevan radan on arvioitu maksavan 3,4 mrd euroa.

Matka-aika Helsingistä Turkuun lyhenisi nopeimmillaan 1 tuntiin 15 minuuttiin.

Fill in some text

Rakentamisen ilmastopäästöjen takaisinmaksuajaksi on määritelty 140 vuotta.

VM:n selvityksessä hanke todettiin taloudellisesti kannattamattomaksi.

Uutta rataa puoltaa Rantaradan heikko kunto. Junat ovat usein myöhässä. Rantarataa korjaamalla ja oikaisemalla ei säästyisi merkittävästi matka-aikaa.

Puolueista keskusta ja Liike Nyt vastustavat hanketta.

RKP:lle ratakysymys on vaikea. Omat tukialueet jäisivät sivuun. Myös alueen kunnissa on herännyt epäluuloja.

Hallituksessa on linjattu, että valtio rahoittaisi radan rakentamista vain 51 prosentilla.

Keskustan mielestä rahat tarvittaisiin rakennusalan elvytykseen ja itäisen Suomen tueksi.

Keskusta panostaisi myös teiden kunnostukseen ja ratayhteyksiin Norjan satamiin.

Teksti: Pekka Pohjolainen Kuvat: Lehtikuva, Suomenmaan arkisto