Teiden kunnossapito on väärillä urilla
Perusväylänpitoon kuuluu myös tiestön kunnossapito. Tulevan talven tiestön kunnossapito huolettaa monia. Taustalla on tieto, että talvikunnossapidon urakointialueet ovat kasvamassa reippaasti aiempia talvia suuremmiksi.
Kun alueet laajenevat, heikkenee niin aurausten kuin liukkauden torjunnan mahdollisuudet. Lisäksi paikallisia yrittäjiä on jäämässä vaille töitä, kun aliurakoitsijoiden määrää vähennetään.
Kukaan ei tässä yhtälössä voita, kun liikenneturvallisuus heikkenee samalla. Toki pääurakoitsijat tekevät aina oman tilinsä, kuten tähänkin saakka.
Samaan aikaan moni aliurakoitsija on jo lopettanut ja on lopettamassa tiestön kunnossapidon urakoinnit huonon kannattavuuden takia.
Pääurakoitsijat kilpailevat verissä päin keskenään ja maksattavat laastarit aliurakoitsijoilla. Loska ja rapa valuvat alaspäin tässä ravintoketjussa.
Tiestön kunnossapito on ajautumassa umpikujaan nykyisellä toimintamallilla. Valtiolla on rajallisesti rahaa, mutta nyt siitä jää merkittävä osa matkan varrelle eikä näy tienkäyttäjille.
On aika kokeilla jotain uutta, jotta tämä kierre saadaan katkaistua.
Olisi syytä vähintäänkin kokeilla pilottina toimintatapaa, jossa rahat ohjataan suoraan aliurakoitsijoille ja heitä tuetaan tehtävässään.
Samalla konsultteihin pohjautuva valvontamalli voidaan lakkauttaa, kun se ei ole pystynyt osoittamaan tuottavansa lisäarvoa tienpitoon.
Alueilta löytyy varmasti osaamista ja tahtoa tehdä parempaa, mihin nykyiset pääurakoitsijat antavat mahdollisuuden.
Nykyinen välikäsimalli on tullut tiensä päähän.