Hallituksella paikka laittaa maakunnat lihoiksi
Viime viikolla (18.9.2024) oli eduskunnan lähetekeskustelussa hallituksen esitys laiksi hyvinvointialueesta annetun lain ja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla annetun lain 2 ja 17 §:n muuttamisesta.
Tässä joitain päällimmäisiä poimintoja lausuntopalautteesta: valmistelussa ei hyödynnetty hyvinvointialueiden asiantuntemusta, esitetyt tavoitteet ja keinot eivät kohtaa, hyvinvointialueiden itsehallinnollinen asema sivuutetaan, esitys lisää merkittävästi byrokratiaa ja vie resursseja pois hyvinvointialueiden oikeista töistä ja esitys lisää valtionvarainministeriön ohjausvaltaa entisestään hyvinvointialueiden autonomian kustannuksella.
Eikä tässä vielä kaikki, vaan lisäksi hallituksen esityksellä luodaan jatkuva uhka hyvinvointialueille, mikä estää niiden toiminnan pitkäjänteisen ja alueen tarpeista lähtevän kehittämisen ja kehittymisen.
Ja vielä lopuksi se iso asia eli hallituksen esityksen välillisenä tarkoituksena on nykyisen maakuntarakenteen purkaminen.
Yhteisen lausunnon antoivat myös 15 maakuntaliittoa. Lausunnon mukaan hyvinvointi- ja maakuntajakolaissa oleva kytkentä hyvinvointialue- ja maakuntajaon välillä on purettava niin, että hyvinvointialueen muutoksesta ei automaattisesti seuraa maakuntajaon muutosta.
Hallituksen esityksessä on sama viekas suunnitelma kuin EU komissiolla Suomen metsien osalta. Kun metsäpolitiikka ei kuulu komission toimivaltaan, hyökkää se metsiimme ympäristöpolitiikkaa Troijan hevosena käyttäen.
Tässä lakiesityksessä hallituksen tavoite näyttää olevan nykyisen maakuntarakenteen ja sitä kautta alueen ihmisten päätöksentekovallan romuttaminen. Toki sen lisäksi, että se haluaa estää hyvinvointialueiden onnistumisen tehtävässään.
Kyseessä on puhtaasti poliittinen operaatio. Maakuntaliittojen yhteisen lausunnon mukaisesti kytkös hyvinvointialue- ja maakuntajaon välillä on purettava.