Yrittäjät: Ammattidieselin toimeenpanossa ei pidä viivytellä – hallituksen energiatoimille satoi risuja ja ruusuja
Suomen Yrittäjät on tyytyväinen siihen, että ammattidieselin valmistelu aloitetaan ja työmatkavähennystä väliaikaisesti nostetaan hallituksen energiapaketissa.
– Kuljetusalan kannattavuus on jyrkässä laskussa polttoainehintojen hurjan nousun takia. Ammattidieselin käyttöönotto on kovasti kaivattu helpotus, Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen sanoo tiedotteessa.
Suomen Yrittäjät on vaatinut ammattidieselin valmistelun aloittamista viipymättä. Järjestö kertoo olevansa tyytyväinen hallituksen myönteiseen päätökseen asiasta.
– Nyt on varmistettava, että hallituksen valmistelu etenee nopeasti, Vehmanen toteaa.
Käytännössä ammattidiesel tarkoittaa sitä, että raskaisiin ajoneuvoihin tankattaisiin samaa dieseliä kuin aiemminkin. Yrittäjä voisi hakea palautusta maksamistaan polttoaineveroista.
Suomen Yrittäjät kiittelee hallituksen linjausta työmatkavähennyksen väliaikaisesta nostamisesta.
Vähennyksen enimmäismäärää nostetaan 7 000 eurosta 8 400 euroon. Lisäksi kilometrikohtaista matkakuluvähennystä omalla autolla kuljettaessa korotetaan määräaikaisesti 0,30e/km (aiemmin 0,25e/km).
– Työmatkavähennyksen nostaminen on järkevä päätös. Tällä varmistetaan, että työnteon kannattavuus ei vaarannu korkeiden polttoainekustannusten takia, Vehmanen sanoo.
Yrittäjät korostaa, että työn tekemisen pitää olla aina sosiaaliturvan nostamista kannattavampaa. Siksi on järjestön mukaan tärkeää, että korkeat työmatkakustannukset eivät muodostu kenenkään työnteon esteiksi.
Hallitus esitteli linjaukset tänään määräaikaisina toimina.
Yrittäjät muistuttaa, että valtiontalouden kestävyyden kannalta on olennaista, että väliaikaiseksi tarkoitettujen päätösten määräaikaisuudesta pidetään myös kiinni, kuten maatalouden tuotantorakennusten kiinteistöverosta vapauttamisesta.
Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää autojen kilometrikohtaisen vähennyksen korottamista ja vähennyksen enimmäismäärän nostamista positiivisina pikapaikkauksina, jotka helpottavat monen autoa työssäkäyntiin tarvitsevan matkakustannuksia.
Samalla Lehtinen kuitenkin muistuttaa, että huomattava osa työssäkäyvien kasvaneista kustannuksista jää kokonaan kompensoimatta muun muassa korkean omavastuun takia. Työmatkavähennyksen omavastuu on 750 euroa, joten suurin osa suomalaisista palkansaajista ei saa lainkaan työmatkavähennystä.
– Nykyinen työmatkakustannusten korkea omavastuu on kyseenalainen poikkeama työssäkäynnin kustannusten täysimääräisen vähentämisen periaatteesta, Lehtinen toteaa järjestönsä tiedotteessa.
Tulonhankkimisesta aiheutuvien kustannusten vähentäminen kaipaa Lehtisen mielestä pikaista peruskorjausta, joka on näillä näkymin jäämässä tuleville vaalikausille.
– Viimeistään seuraavan hallituksen on korjattava työmatkavähennys ja tulonhankkimisvähennys oikeudenmukaisiksi ja tasapuolisiksi nykymaailmassa.
Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL moitti hallitusta siitä, että sen toimet näyttävät kohdistuvan vain palkansaajiin ja maatalouteen. Järjestö olisi kaivannut täsmätoimia myös vähävaraisille eläkkeensaajille.
– Juuri energian kallistuminen iskee erityisen pahasti pieni- ja keskituloisten kansalaisten kukkaroon, sillä heidän tuloistaan suhteellisesti suurin osa hupenee juuri energiakulujen kaltaisiin pakollisiin menoihin, EKL:n puheenjohtaja Simo Paassilta sanoo tiedotteessa.
– Eläkkeensaajienkin on asuntonsa lämmitettävä. Lisäksi myös auton käyttö on monilla alueilla elinehto julkisen liikenteen supistuttua käytännössä katsoen olemattomiin.
Oppositiopuolue perussuomalaiset pitää hallituksen pakettia täysin riittämättömänä.
– Vihervasemmiston linja voitti keskustasta kuuluneet soraäänet ja polttoaineen jakeluvelvoitteen kiristäminen jatkuu. Tämä tulee nostamaan polttoainehintoja merkittävästi, perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio sanoo tiedotteessa.
Perussuomalaiset kiinnittää huomiota siihen, että hallitus ei pienentänyt työmatkavähennyksen omavastuuosuutta kuten monilla tahoilla oli toivottu.
Puolueen mukaan hallituksen esittämä työmatkavähennyksen enimmäismäärän nosto on vaikutuksiltaan hyvin vähäinen toimi, koska se koskee alle 26 000 ihmistä.
– Hallitus yrittää sumuttaa kansalaisia esittämällä toimenpiteensä vaikuttavampina kuin ne ovat, Tavio sanoo.
Perussuomalaiset olisivat halunneet puuttua autoilun kasvaneisiin kustannuksiin polttoaineveroa laskemalla.
– Vähennysten ulkopuolelle jääville ihmisille hallitus ei anna mitään, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra moittii.