"Yhtiömuodossa on helpompi löytää eri keinoja rahoitukseen"
Lentoasemia kehittävän Finavian kaltainen yhtiö voisi tuoda lisää mahdollisuuksia teiden, raiteiden ja vesiväylien korjaamiseen ja uusien rakentamiseen.
Näin arvioi Liikenneviraston tuore pääjohtaja Kari Wihlman, jonka mukaan vanhalla poukkoilevalla valtion budjettirahoituksella ei enää pärjää.
– Lentokenttätoiminnassa tulovirtapuoli on helpommin ratkaistavissa kuin tieliikenteessä tai rautatieliikenteessä, mutta yhtiömuodossa on helpompi löytää eri keinoja rahoitukseen, Wihlman sanoo.
Hänellä ei ole valmista mallia esitellä, mutta maailmalta löytyy esimerkkejä suurempaan liikenneverkkoyhtiöön ja hankekohtaiseen yhtiöittämiseen.
Wihlman odottaa nopeita ratkaisuja, jotta liikenneverkon korjausvelka ei lähde uudelleen kasvamaan.
Joka tapauksessa hän haluaisi vaalikausien yli menevää liikennesuunnittelua ja ehdottaa noin 12 vuoden suunnittelukausia.
Yksi keino uuteen tulovirtaan olisivat erilaiset käyttäjämaksut, mutta toistaiseksi poliitikot ovat torpanneet erilaiset ruuhkamaksut ja tietullit, jotka ovat käytössä lähes kaikissa muissa Euroopan maissa.
Wihlman uskoo, että käyttäjämaksut tulevat vielä Suomeenkin.
Vaikka liikenteen sähköistyminen söisi polttoaineen mukana maksettavia veroja, Wihlman ei lisäisi lisärasitetta liikenteen käyttäjälle ja elinkeinoelämälle nykyisten verojen päälle.
– Liikenteen rahoitusmallia pitää katsoa kokonaisuutena. Yhtenä elementtinä voi olla jonkinlainen käyttäjämaksu, jolla rahoitetaan joitakin kohteita tai liikkumista jollakin alueella johonkin aikaan, Wihlman sanoo.
Valtiovarainministeriön mukaan liikenneverkon korjausvelkaa tarvitsee vähentää huomattavasti vähemmän kuin 2,5 miljardin kokonaismäärän verran.
Ministeriön mukaan vähäliikenteisten väylien korjaamista kannattaa siirtää ja käyttää vapautuvat rahat esimerkiksi uusiin liikenneinvestointeihin.
– En ole noin tiukan valtiovarainministeriön kannanoton kannalla. Kaupungistuminen on iso megatrendi, mutta Liikennevirastossa nähdään, että maa halutaan pitää elinvoimaisena kauttaaltaan, Wihlman sanoo.