Vihreät haluaa raidepaketin, jonka hinta on yli kymmenen miljardia euroa
Oppositiopuolue vihreät esitteli torstaina raidepakettinsa, jossa vaaditaan merkittäviä panostuksia raideliikenteeseen tulevien vuosien aikana.
Vihreät haluaa parannuksia Helsingin ja Oulun väliselle pääradalle, tunnin junan Turusta Helsinkiin sekä Helsingin keskustan alla tunnelissa kulkevan Pisara-radan. Vihreät toteuttaisi myös Lentoradan Helsinki-Vantaan lentoasemalle, Itä-Suomen yhteyksiä kohentavan Itäradan sekä satsauksia raitioteihin Tampereella, Turussa ja pääkaupunkiseudulla.
Vihreiden listaamien hankkeiden yhteenlaskettu hintalappu kohoaa noin 14–15 miljardiin euroon. Siksi hankkeet pitäisi käytännössä jakaa useamman vaalikauden aikana toteutettaviksi.
– Varmaankin pääradan kehittäminen ja Turku–Helsinki-yhteys ovat valmisteluissa pisimmällä ja Itärata vasta suunnitteluvaiheessa, vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto kommentoi STT:lle.
Raidepaketin toteuttaminen veisi kokonaisuudessaan 12–20 vuotta. Tavoitteena on parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä ennen kaikkea henkilöautoihin nähden.
Vihreiden mielestä valtion pitäisi osoittaa nykyistä enemmän rahaa raideliikenteen kehittämiseen. Nyt raidehankkeisiin käytetään vajaat 500 miljoonaa euroa vuodessa.
– Olemme laskeneet, että noin 700 miljoonan panostuksella eli noin 200 miljoonan lisäyksellä tämä koko paketti saataisiin eteenpäin. Emme tästä mitään ole jättämässä pois ja ajattelemme, että 20 vuoden aikana nämä kaikki voitaisiin toteuttaa, Haavisto sanoi.
Vihreät rahoittaisi raideinvestointeja muun muassa ruuhkamaksuilla ja lentoverolla. Puolueen mukaan myös erilaisia yhtiömalleja voidaan selvittää raideyhteyksien rahoittamista varten. Vihreät kuitenkin katsoo, että hankeyhtiöiden enemmistöomistuksen pitää pysyä julkisten toimijoiden käsissä.