Vihattu "Marsuhäkki" oli kummajainen Finnairin laivastossa – nyt yhtiön ex-koneella lentää Kamala Harris
Kotimainen Finnair on jo pitkään lentänyt enimmäkseen Airbusin koneilla, mutta ennen sitä yhtiön pääkaluston muodostivat yhdysvaltalaisen McDonnell-Douglasin koneet.
Vuodesta 1997 vuoteen 2014 Finnairin laivastossa säännön vahvistavan poikkeuksen muodostivat amerikkalaisvalmistaja Boeingin 757 -koneet, joita hankittiin kaikkiaan seitsemän. Konetyyppi on ainoa Boeingin konetyyppi yhtiön historiassa.
757-koneilla lennettiin ennen kaikkea lomalentoja. Niillä tyyppi sai vähemmän mairittelevan lempinimen ”Marsuhäkki”, koska koneet oli tungettu mahdollisimman täyteen istuimia. Niillä lennettiin myös pitkiä välilaskullisia lentoja muun muassa Brasiliaan.
Boeing 727:n seuraajaksi tarkoitettu kapearunkoinen Boeing 757 teki ensilentonsa vuonna 1982. Kone suunniteltiin ohjaamoltaan yhteneväiseksi laajarunkoisen 767:n kanssa. Sitä valmistettiin vuoteen 2004 asti.
Vaikka kone ei ollut Finnairin täyteen ahdettuna versiona matkustajien mieleen, lentäjät pitivät voimaa uhkuvasta koneesta. 757:n toimintasäde riitti mainiosti Kanarian saarille tai vaikka Atlantin yli. Sen telilaskuteline mahdollisti myös lennot Kreikan pienille saarille, joilla koneen kiitotiehen kohdistamalle pintapaineella on rajoituksia.
Finnairin Boeing 757 sai historiallisen tehtävän, kun tsunami iski Kaakkois-Aasiaan tapaninpäivänä 2004. Kone muutettiin pikavauhdilla evakuointikoneeksi, johon rakennettiin jopa improvisoitu teho-osasto.
Päätöksen asiasta teki silloinen pääministeri Matti Vanhanen (kesk.), joka otti henkilökohtaisesti riskin valtakunnanoikeuteen joutumisesta, mikäli jokin lennolla olisi mennyt pieleen.
– Se oli täysin laiton kone, jos suoraan sanotaan. Eihän se täyttänyt alkeellisiakaan ilmailuvaatimuksia, lennolla mukana ollut kirurgi Ari ”Puukko-Arska” Leppäniemi sanoi Ilta-Sanomille vuonna 2018. Hänen mukaansa tämä osoitti, että tositilanteessa Suomessa kaikki toimivat yhdessä ja näkevät kokonaisuuden.
– Kukaan ei ruvennut niuhottamaan.
Lennolle mukaan lähti ortopedi, plastiikkakirurgi, kahdeksan tehohoitolääkäriä, infektiolääkäri sekä 24 hoitajaa päivystyspoliklinikalta, leikkausosastolta ja teho-osastolta. Happipullot sidottiin narulla penkkeihin, hattuhyllyt ahdettiin täyteen lääkkeitä ja sidetarpeita ja tippapullot viriteltiin koukuilla niiden reunaan.
Yhdellä Finnairin Boeing 757-koneista on edelleen tärkeä tehtävä. Finnairin entinen 757, tunnukseltaan OH-LBO on nykyään yksi Yhdysvaltain varapresidentin käyttämistä neljästä ”Air Force Two” -koneesta.
Yhdysvaltain hallinto hankki koneen omistukseensa keväällä 2018 amerikkalaiselta L-3 Communications Advanced Aviation LLC:ltä. Nykyisin kone käyttää tunnusta 19-0018.
Koneen pääkäyttäjä on Yhdysvaltain varapresidentti, jolloin se käyttää radiokutsua ”Air Force Two”. Muita koneen käyttäjiä ovat Yhdysvaltain ensimmäinen nainen sekä kabinetin ja kongressin jäsenet. Kone on ollut apukoneena mukana myös presidentti Joe Bidenin valtiovierailuilla.
Finnair lensi viimeisen matkustajalentonsa Boeing 757 -koneelle Fuerteventuraan 19. tammikuuta 2014. Konetyypin jättämän aukon yhtiön laivastossa peri taloudellisempi Airbus A321 Sharklet.