Vanhan liiton tekniikka sai tukea eduskunnassa – "Vihollinen on hiili, eivät polttomoottorit"

Eduskunta

Hallituksen esitys vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan ja muuntamisen tukemisesta sai kiitosta eduskunnalta tiistain istunnossa.

Kokoomuksen Timo Heinonen ihmetteli kuitenkin polttomoottorien syyllistämistä esimerkiksi Glasgow’n ilmastokokouksen yhteydessä. Heinonen sanoi, ettei ymmärrä tätä logiikkaa.

– Eihän polttomoottori ole paha. Toyotan toimitusjohtaja Akio Toyoda totesi, että vihollinen on hiili, eivät polttomoottorit. Ja he ovat tehneet esimerkiksi polttomoottorin, joka käyttää energiana vetyä ja jonka CO2-päästöt ovat tasan nolla. Minkä takia tällainen tekniikka, joka on hyvin pitkälle kehittynyt, pitää olla kieltämässä?

Heinonen toivoi, että poliitikot eivät lähtisi sorkkimaan ja sanomaan, että tehkää te insinöörit näin.

– Kyllä ne insinöörit osaavat tehdä, kun me sanomme, mitä sieltä pakoputkesta noin konkreettisesti ja kuvainnollisesti saa tulla, kokoomusedustaja opasti.

Kansanedustajat Sari Essayah (kd.) ja Timo Heinonen (kok.) eduskunnan täysistunnossa Helsingissä 12. lokakuuta. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.) sanoi olevansa Heinosen kanssa samaa mieltä asiasta.

– Minäkään en ymmärrä sitä, miksi polttomoottoreita pitäisi kieltää tai miksi polttomoottoriautot nähtäisiin pahana. Tästä me olemme täysin samaa mieltä, sillä me emme ole kieltämässä polttomoottoriautoja. Me olemme kannustamassa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ja annamme täyden tuen autoteollisuudelle, joka koko ajan tekee kehitystyötä, jotta autot ovat yhä vähäpäästöisempiä, ja en pidä tätä ongelmana.

Kymäläisen mukaan muita vaihtoehtoisia päästöttömiä keinoja on silti etsittävä.

– Ja sen vuoksi kuljemme näiden tukien kautta. Jo viime kaudella aloitettuja tukia jatketaan tässä, ja nyt tässä tuodaan keinovalikoimaan vielä laajemmin uusia tukia.

Hallitus esittää, että täyssähköautojen hankintatukea myönnettäisiin 2 000 euroa yhtä täyssähkökäyttöisen henkilöauton hankintaa tai pitkäaikaisvuokrausta varten. Hankintatukea myönnettäisiin uutena enintään 50 000 euroa maksavan henkilöauton ostoa tai pitkäaikaisvuokrausta varten.

Muuntotukea voitaisiin myöntää ajoneuvon etanolikonversiolle 200 euroa ja kaasukonversiolle 1 000 euroa. Tukea voisi hakea Liikenne- ja viestintävirastosta yhden ajoneuvon muuntamiseen kalenterivuodessa, ja tuen hakijana voisi olla luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö.

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Hanna-Leena Mattila sanoi keskustan kannattavan esitystä.

Mattilan mukaan lainvalmistelijoiden on myös ymmärrettävä, ettei maaseudulla voida siirtyä sähköautoiluun sormia napsauttamalla, koska latauspisteitä ei ole tarpeeksi.

– Siksikin biokaasun käytön edistäminen on luonnollisempi vaihtoehto tähän ympäristöön.

Mattilan mukaan keskusta on sitoutunut vähentämään tieliikenteestä koituvia päästöjä, mutta siten, etteivät kulut nouse.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) perusteli Suomen moniin muihin Euroopan maihin verrattuna matalampaa hankintatukea valtiontaloudella ja halulla välttää äkillistä markkinahäiriötä.

Harakan mukaan päästövähennykset ovat olleet jo ennakoitua suuremmat ja oletus sähköautojen määrästä vuonna 2030 on merkittävästi noussut.

– Se on noussut noin 300 000:sta ensin peräti 600 000:een ja nyt viimeisimmässä ennusteessa 700 000:een, joka tarkoittaisi, että neljäsosa tieliikenteessä olevista henkilöautoista olisi sähköisiä tai vähintään ladattavia.

Harakka arvioi, että tavoitellut päästövähennykset näytetään näin saatavan kokoon ilman toimia, jotka havaittavasti nostaisivat tavallisten ihmisten autoilun kustannuksia.