Uutissuomalainen: Ex-liikenneministeri Kyllönen ihmettelee liikenteen paikannusjärjestelmästä noussutta kohua – "On uskallettava avata huussin ovi selälleen ja haisteltava uusia tuulia"
Kansanedustaja, ex-liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) arvioi, että valtion liikenteestä keräämät verotulot ehtyvät ja tavoitteet liikenteen päästöjen puolittumisesta karkaavat, jos eri osapuolet eivät nouse poteroistaan ylös.
– Jos keskustelun taso säilyy käpypuolustusmallina ja mikään ei koskaan saa muuttua, 8 miljardin euron veropotti ei säily eikä päästötavoitteisiin päästä, hän sanoo Uutissuomalaisen haastattelussa.
Kyllönen ihmettelee valtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk.) liikenteen paikannusjärjestelmäehdotuksesta noussutta kohua.
– Paikannusjärjestelmä on olemassa oleva järjestelmä ja osa käyttää sitä jo nyt muun muassa karttapalveluissa. Kaikissa uusissa autoissa on hätäjärjestelmien kautta paikannuslaite, Kyllönen sanoo.
Kyllösen mukaan Vanhasen ehdotuksen ongelmana on kuitenkin se, että tieto on kahdensuuntaista eli se menee viranomaiselle, ulkopuoliselle toimijalle, mihin liittyy tietosuojaongelma.
– Kuinka paljon voit itse vaikuttaa kerättävään tietoon ja oletko itse oman tietosi haltija, se on olennainen kysymys. Kaikkein viisainta olisi kerätä tietoa ajoneuvoon ja yhteisen sopimisen kautta purkaa tietoa.
MERJA Kyllönen kertoo törmänneensä liikenneministerinä ennakkoluuloihin, kun hän oli ajamassa kilometriveroa, joka olisi perustunut paikannusjärjestelmään. Kyllösen mukaan keskustelu lähti tuolloin täysin väärille raiteille.
– Taustalla oli vanhakantainen ajatus, että joku kyylää ja seuraa meitä kaikkialle. Horttanaista valvotaan, kun hän lähtee hirvimetsältä väärään suuntaan, viinakauppaan, eikä aja suoraan kotiin.
Kyllönen toimi liikenneministerinä vuosina 2011-2014 ja yritti uudistaa liikenteen vero- ja maksujärjestelmää, mutta tuloksetta.
– Otin keskustelussa kunnolla pataan, mutta en ole siitä lannistunut. Ratkaisut on löydettävissä, mutta se vaatii, että omassa ajattelussamme uskallamme avata ns. huussin oven selälleen, haistella uusia tuulia ja tarvittaessa on uskallettava kaataa koko huussi nurin, jotta voidaan rakentaa uutta.