Tutkija: Plagiointi voi toimia eräänlaisena "eloonjäämisstrategiana"
Opettajien ja opiskelijoiden mielestä plagioinnin yleisin syy on tahattomuus.
Tämä selviää Helsingin yliopistossa muutama vuosi sitten tehdystä tutkimuksesta.
– Ei tiedetä, miten (lähteisiin) viitataan oikein ja harjoitellaan kirjoittamista. Kyse on enemmän taitamattomuudesta. Näin näkevät sekä opettajat että opiskelijat, sanoo professori Erika Löfström, joka oli tutkimusta tekemässä.
Tällaisissa tapauksissa opettajat yleensä mieltävät asian oppimisprosessina.
Harvemmin ajatellaan, että liikkeellä ollaan vilpillisin aikein.
Toki osa opettajista ja opiskelijoista arvioi, että on ihan puhtaasti vilpillistä toimintaa, mutta se ei ole läheskään niin yleistä kuin vahingossa plagiointi, Löfström lisää.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2015 sähköisellä kyselylomakkeella.
Siihen vastasi yhteensä 506 opiskelijaa ja 85 opettajaa eli kahdeksan prosenttia opiskelijoista ja yhdeksän prosenttia opettajista.
Plagiointiin turvautumisen syyllä on Löfströmin mukaan pedagogisesta näkökulmasta eri seuraamuksia.
Tutkimuksessa erottui myös näkemys, jonka mukaan plagiointia voidaan käyttää eräänlaisena ”eloonjäämisstrategiana”.
– Vilpilliseen keinoon saatetaan turvautua, jos elämässä on kaaos ja kontrollin menettäminen uhkaa. Silloin voidaan ajatella, että hoidetaan nyt tämä opintoihin liittyvä asia jotenkuten näennäisesti hyvin, Löfström sanoo.
Vilpillisyys on siis mukana, mutta siihen turvaudutaan äärimmäisen hädän keskellä. Tämä näkemys tuli esille niin opettajien kuin opiskelijoidenkin vastauksissa.
Plagiointiin turvautumisen syyllä on Löfströmin mukaan pedagogisesta näkökulmasta eri seuraamuksia.
– Jos plagiointi johtuu puhtaasti osaamisen puutteesta, opetuksella ja ohjaamisella voidaan hyvin pitkälle tilannetta korjata. Mutta jos taustalla on vilpillinen tarkoitus, pitäisi pystyä vaikuttamaan asenteisiin. Opiskelijalle ei ole ehkä ihan selvää, mitä ovat yliopisto-opinnot ja minkälaista oppimista yliopisto-opinnoilla tavoitellaan, Löfström sanoo.
Hädän hetkellä plagiointiin tai vilppiin turvautuvilla voivat puolestaan ajanhallinnan taidot olla puutteelliset.
– Tällöin opiskelijaa voidaan auttaa hahmottamaan, mikä on tärkeää ja miten asioita voisi priorisoida, Löfström sanoo.