Trafi tarjoaa lähiaikoina työkalun ammattikuljettajien väsymyksen arvioimiseksi
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) antoi vuosi sitten suosituksia muun muassa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille ja Liikennevirastolle linja-automatkustajien turvallisuuden parantamiseksi ja onnettomuuksien ehkäisemiseksi. Toimia on aloitettu ja jo tehtykin, vakuutetaan molemmista virastoista.
Ovatko ne riittäviä ehkäisemään Kuopion bussionnettomuuden kaltaisia tapauksia, selviää kuitenkin vasta, kun onnettomuuden syy on selvitetty.
– Yleisellä tasolla vastuullisilla yrityksillä on hyvä kalusto, jota hoidetaan asianmukaisesti, huolehditaan asianmukaiset työvuorot ja järjestetään työterveyshuolto. Silloin todennäköisyys, että jotain tapahtuu pienenee. Mutta vaikka kuinka huolella asioihin varaudutaan, jotain yllättävää voi aina sattua, sanoo osastopäällikkö Kimmo Pylväs Trafista.
– Uskon, että onnettomuuden lopulliset syyt tulevat selville, kun Otkes ja poliisi sitä tutkivat. Sitten on helpompi arvioida, mitä olisi voitu tehdä paremmin.
Otkesin tutkimusten mukaan Kuopion turmabussi ajoi risteykseen kovaa vauhtia. Nopeus on käynyt ilmi ajopiirturista. Piirturista selvitetään vielä myös matkan taukojen määrät ja pituudet.
Otkes ei löytänyt autosta mitään teknistä vikaa. Bussi suistui Kuopiossa sillalta perjantaina iltapäivällä, ja neljä ihmistä kuoli. Bussissa oli 20 matkustajaa.
Trafin toimivalta ulottuu käytännössä siihen, että se antaa terveysohjeet lääkäreille, Pylväs sanoo. Ohjeet on hänen mukaansa päivitetty viime kesänä tulevan ajokorttidirektiivin ajoterveysvaatimusten mukaisiksi.
Pylväs huomauttaa, että on pitkälle lääkäreistä ja työterveyshuollosta kiinni, että nämä kiinnittävät ammattikuskien terveydentilaan erityistä huomiota.
– Mutta iso vastuu on myös ihmisellä itsellään omasta terveydestään ja siitä, että huolehtii esimerkiksi riittävästä levosta.
Hänen mukaansa Trafin sivuille tulee lähiaikoina työkalu väsymyksen hallintaan. Sen taustalla on runsaasti kansainvälistä tutkimusta ja dataa.
– Sieltä voi katsoa, että jos työvuorot olisivat tällaisia, minkälainen väsymysriski siitä arviolta tulee, Pylväs kuvailee.
Joukkoliikenneasiantuntija Laura Langer Liikennevirastosta suosittelee puolestaan Trafin vastuullisuusmallia erityisesti markkinaehtoiseen liikenteeseen, jota kukaan ei kilpailuta. Siihen kuuluvat esimerkiksi johdon sitoutuminen vastuullisuuteen sekä riskien ja osaamisen hallinta.
– Olisi hyvä, jos sen saisi alalla käyttöön mahdollisimman laajasti. Viranomaisten tekemissä hankinnoissa kannattaisi kilpailuttamisasiakirjoihin tuoda enemmän turvallisuusnäkökulmia, Langer sanoo.
Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT käyvät asioita jatkuvasti läpi yhteistyössä, kertoo ALT:in toimitusjohtaja Mari Vasara.
Keinoja ovat esimerkiksi työnantajan edustajien kouluttaminen huomaamaan kuljettajien hyvinvointiin liittyviä ongelmia sekä oppilaitosten koulutussisältöihin vaikuttaminen.