Tokmannin tuloksessa näkyi vaisu kulutuskysyntä – "Kevätsesonki alkoi myöhässä"
Tokmanni-konsernin liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 32,5 prosenttia noin 319 miljoonasta eurosta 422,5 miljoonaan euroon.
Kasvun taustalla on viime syksynä tehty yrityskauppa ruotsalaisen Dollarstoren kanssa. Toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo puolivuosikatsauksessa, että yritysten integraatio etenee suunnitellusti. Kesäkuun loppuun mennessä saavutetut synergiaedut olivat vuositasolla lähes 10 miljoonaa euroa.
Konsernin vertailukelpoinen liikevaihto laski kuitenkin 2,4 prosenttia.
– Vaisu kulutuskysyntä heijastui toisen neljänneksen myyntiin ja tulokseen sekä Suomessa että Ruotsissa. Asiakkaiden luottamus omaan talouteen oli edelleen matalalla tasolla, mikä näkyi vertailukelpoisten asiakasmäärien laskuna ja pienentyneenä keskiostoksena. Lisäksi kevätsesonki alkoi myöhässä, emmekä onnistuneet kirimään kiinni menetettyä myyntiä touko-kesäkuun aikana, Rautiainen sanoo.
Konsernin vertailukelpoinen liikevoitto laski noin puoli miljoonaa euroa noin 28 miljoonaan euroon.
Rautiainen arvioi, että arvonlisäveroasteen nousu syyskuun alussa hidastaa kulutuskysynnän vahvistumista. Tämä vaikuttaa toisen vuosipuoliskon myynnin kasvuodotuksiin.
Tokmanni päivitti heinäkuussa tämän vuoden tulosohjeistusta hieman alaspäin. Ohjeistuksen mukaan Tokmanni-konserni liikevaihto olisi tänä vuonna 1 650–1 730 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 98–118 miljoonaa euroa.