Talouspakotteiden kurittama Pohjois-Korea rekisteröi kahdeksan tavaramerkkiä ja kolme patenttia
Vaikka Pohjois-Korean talous on pitkälti eristetty muusta maailmasta, se rekisteröi viime vuoden aikana kahdeksan tuotemerkkiä ja kolme patenttia, kertoo Radio Free Asia (RFA).
Maailman henkisen omaisuuden järjestön (WIPO) mukaan tuotemerkkien lanseeraamisesta vastasi seitsemän yritystä. Viime vuonna Pohjois-Korea rekisteröi seitsemän tuotemerkkiä.
Analyytikko Soo Kimin mukaan diktatuuri rekisteröi keksintöjään aina silloin tällöin. On silti hämärän peitossa, kuinka aktiivisesti Pohjois-Korea kykenee käymään kansainvälistä kauppaa.
Ydinasetta kehittelevä maa on jo pitkään ollut tiukkojen taloudellisten sanktioiden kohteena.
Lisäksi moni Pohjois-Korean kanssa kauppaa käynyt kansainvälinen taho on joutunut pettymään, kun Kim Jong-unin johtama valtio ei ole kunnioittanut sopimuksia.
Rekisteröityjen tuotemerkkien avulla Pohjois-Korea yrittänee vähentää kansainvälisen yhteisön asettamien sanktioiden vaikutusta, Soon Kim katsoo.
Todellinen integroituminen osaksi kansainvälistä yhteisöä edellyttäisi kuitenkin vähintään ydinaseohjelmasta luopumista sekä ihmisoikeuksien kunnioittamista.
Kaiken kaikkiaan Pohjois-Korea on rekisteröinyt noin sata kansainvälistä tuotemerkkiä, selviää WIPO:n julkaisemista tiedoista.
Vertailun vuoksi mainittakoon, että eteläkorelalaiset yritykset ovat rekisteröineet noin 4,2 miljonaa tuotemerkkiä.
Patentteja Pohjois-Korea on rekisteröinyt 55, Etelä-Korean yritykset noin 200 000.
RFA:n mukaan Kim Jong-un on vieraillut kaikissa niissä pohjoiskorealaisissa yrityksissä, joiden tuotteet ovat päässeet kansainväliseen rekisteriin.
Patentteihin perehtyneet asianajajat kertovat, että mikä tahansa taho voi hakea patenttia Pohjois-Korean vihollisvaltio Yhdysvalloissa.
– Pohjois-Korea voi hakea patenttia Yhdysvalloissa, saada sen ja käyttää patentin mukaisia oikeuksia, washingtonilainen lakimies Yoon S. Ham sanoo.
Itse asiassa porhjoiskorealaiset ovat RFA:n selvityksen mukaan hakeneet yhtä patenttia ja rekisteröineet kymmenen tuotemerkkiä Yhdysvalloissa vuosien 2016–2020 välisenä aikana.