Taksiyrittäjä: Lakiuudistus parantaa alan palvelua – "On tehtävä töitä sen eteen, että saa asiakkaan uudestaan"
Nilsiäläinen taksiyrittäjä Merja Ronkainen ei pidä heinäkuun alussa tullutta taksilakiuudistusta ollenkaan huonona asiana, vaikka monet alan toimijat ovat sitä paljon kritisoineet.
– Tykkään tästä uudesta järjestelmästä. On hyvä, että kaikilla alalle haluavilla ja vaatimukset täyttävillä on mahdollisuus ryhtyä taksiyrittäjiksi, hän toteaa.
Ronkainen on itse toiminut yrittäjänä 17 vuotta ja sitä ennen hän kuljetti pitkään toisen yrittäjän taksia.
– Viisi vuotta hain liikennelupaa, ennen kuin onnisti. Se oli liian pitkä aika odottaa.
Toisaalta hän ymmärtää kollegoiden kritiikin, sillä vanhassa systeemissä taksat nousivat hänen mukaansa vuosittain, hoitipa hommansa hyvin tai huonosti.
– Palkankorotus oli aina taattu. Kyydinvälityksestä sai keikkaa, palvelipa asiakkaita hymyillen tai naama mutrussa, kunhan käyttäytyi suurin piirtein asiallisesti.
Uudessa järjestelmässä tällainen ei onnistu.
– Taksinkuljettajan on pistettävä itsenä likoon ja tehtävä töitä sen eteen, että saa asiakkaan uudestaan. Palvelun laatu paranee. Tämä tekee alalle hyvää.
Ronkainen itse on tähän enemmän kuin valmis, sillä alusta saakka hän on pyrkinyt tekemään työnsä laadukkaasti. Uudistus tarkoittaa hänen mielestään myös sitä, että jokainen voi yrittäjänä toimia vapaammin.
– Se on erittäin positiivinen asia.
Kokemuksesta hän tietää, että hinta ei ole asiakkaalle välttämättä se tärkein kriteeri. Moni on valmis maksamaan laadusta ja turvallisuudesta.
– Kerron asiakkaalle etukäteen, minkälaisella kalustolla ajetaan ja mikä on hinta. Se ei tule matkan päässä yllätyksenä.
Ronkainen onkin neuvonut ihmisiä olemaan tarkkoja taksia tilatessaan, sillä uusi systeemi vaati kyytiläisiltä omaa aktiivisuutta.
Tämä tekee alalle hyvää.
Merja Ronkainen
Koko uransa ajan Ronkainen on keskittynyt tietynlaisiin kyyteihin eikä ole yrittänytkään repiä joka suuntaan. Hän on ajanut esimerkiksi sosiaali- ja vammaispalvelulain mukaisia kuljetuksia ja potilassiirtokuljetuksia.
Kelataksi-uudistuskaan ei saa konkarilta kritiikkiä. Hän ei suostu pitämään ylitsepääsemättömänä hankaluutena myöskään siihen liittyviä laitevaatimuksia.
– Kuudellakympillä sain tabletin, jolla homma hoituu, hän kuittaa.
Selkeänä hyötynä hän näkee sen, että kyydit suuntautuvat nyt laajemmalle alueelle. Taksiautoilija pääsee ajamaan muitakin kuin tutuiksi tulleita reittejä.
Ylipäätään hän kokee, että suhtautuminen uudistuksiin on asennekysymys.
– Yrittäjältä vaaditaan rohkeutta ja aloitekykyä, Ronkainen muistuttaa.
Maaseudulla Nilsiän Halunan kylällä asuvalle Ronkaiselle tällä hetkellä suurin ongelma ovat ajoittain heikosti toimivat tietoliikenneyhteydet. Laitteet eivät aina toimi kuten pitäisi, minkä vuoksi hän menettää välillä kyytejä.
Yhdeksi taksiuudistuksen uhkakuvaksi on maalailtu sitä, että maaseudulla asuvat jäisivät ilman taksikyytiä, kun päivystysvelvoite on poistunut.
Tätä Ronkainen ei usko.
– Kyllä taksi aina tulee, mutta sitä ei välttämättä voi valita, mistä se tulee. Yrittäjiä kyllä riittää.