Taksiuudistus koskee myös kansanedustaja Markku Pakkasta – "Markkinalait hallitsevat taksiliikennettä"
Vaikka taksialalla on uudistuksen jäljiltä epätietoisuutta ja asiakkaat hämmentyneitä, paniikkiin ei ole syytä, keskustan kansanedustaja Markku Pakkanen rauhoittelee. Pakkanen on itsekin taksiyrittäjä Kymenlaaksossa.
Takseja tulee Pakkasen mukaan olemaan koko maassa. Hinnat saattavat vaihdella paikkakunnittain.
– Paikkakuntaisia eroja vamasti on se mukaan, kuinka paljon alueella on väkeä ja suuria tapahtumia.
Markkinalait hallitsevat myös taksiliikennettä.
Pakkanen on kuullut, että alkupäivien kokemukset vaihtelevat alueittain.
– Meidän alueellamme tilanne on aika selkeä. Palvelusopimukset Kelan kanssa ja koulukuljetuksista on solmittu ja yhteistyö jatkuu.
Taksiluvat myöntävä Trafi kertoi maanantaina vastaanottaneensa lähes 700 taksilupahakemusta ja yli 200 ilmoitusta taksi- tai tavaraliikenteen harjoittamisesta. Kiinnostus taksilupia kohtaan oli odotettua vilkkaampaa.
Myös taksinkuljettajan ajokokeeseen odotetaan tällä viikolla noin sataa osallistujaa, kun aikaisemmin kokeessa on ollut viikossa noin 50 osallistujaa, kertoi kokeen järjestäjä Ajovarma STT:lle.
Moni yrittäjä myös luopuu nyt taksitoiminnasta.
Markku Pakkanen
Uuden lain myötä taksinkuljettajaksi pääsee, kun suorittaa hyväksytysti taksinkuljettajan kokeen ja täyttää muut vaatimukset.
Trafin henkilö- ja liikennelupaosaston päällikkö Kimmo Pylväs uskoo, että kuljettajakokeeseen osallistuvat ne, jotka eivät ole päässeet alalle taksien kiintiöjärjestelmän takia. Hänen mukaansa kokeessa voi olla ruuhkaa lähipäivinä.
Markku Pakkasella on sama käsitys. Monet kuskit hakevat nyt oman taksiluvan ja siirtyvät itsenäisiksi yrittäjiksi.
– Moni yrittäjä myös luopuu nyt taksitoiminnasta, autojen vähentämistä itsekin suunnitteleva Pakkanen uskoo.
Yrittäjälle uudistuksesta aiheutuu muun muassa laitekustannuksia, Pakkasen arvion mukaan tuhansien eurojen edestä.
Koko Suomessa on tehtävä teknisiä uudistuksia, kun esimerkiksi kassajärjestelmät, taksamittarit ja maksupäätteet pitää päivittää. Tämä koskee Suomen kaikkia takseja, joita on noin 10 000.
Uudistuksen myötä myös taksiliikenteen hinnoittelu muuttui. Nyt taksit voivat hinnoitella matkat vapaasti, mutta hinta tai hinnoitteluperusteet on kerrottava asiakkaalle etukäteen.
Taksimittari ei ole pakollinen, jos taksi käyttää kiinteää hinnoittelua. Sen sijaan taksista pitää löytyä mittari, jos hinnoittelu perustuu matkaan tai aikaan.
Uudistus on hämmentänyt osaa asiakkaista ja osa arkailee taksin käyttöä.
Pakkanen ei usko, että uudistus toisi uusia työpaikkoja tai pudottaisi taksimatkan hintaa merkittävästi.
Pakkanen neuvoo tilaamaan taksin siitä samasta välittäjän numerosta kuin tähänkin asti.
Maksu- tai luotettavuusepäselvyyksiä voi Pakkasen mukaan ilmetä kokonaan uusien yrittäjien kohdalla.
Kansanedustaja kuitenkin arvelee, että tilanne taksiliikenteessä selkiintyy vuoden–kahden aikana.