Suomen liikenneturvallisuuskehitys on jumittunut paikalleen – hallitusohjelman kirjauksesta odotetaan apua tilanteeseen
Suomen tieliikenteen turvallisuus on vuosikymmenen alun myönteisen kehityksen jälkeen pysähtynyt paikalleen.
Suomi ei tule myöskään saavuttamaan ajanjaksolle määriteltyä tavoitettaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Sen sijaan ne Euroopan maat, jotka ovat sitoutuneet suunnitelmalliseen liikenneturvallisuustyöhön, ovat onnistuneet vähentämään liikennekuolemia merkittävästi muita nopeammin. Esimerkkeinä tästä ovat Norja ja Irlanti.
Suunnan korjaamiseksi Liikenneturva pitääkin tärkeänä sitä, että Suomi sitoutuu ja lähtee järjestelmällisesti toteuttamaan suunnitelmallista liikenneturvallisuustyötä.
Tätä edellyttävät myös EU:n nollavisioon tähtäävä tieliikenteen turvallisuuslinjaus sekä nykyinen hallitusohjelma.
– Hallitusohjelmassa todetun periaatepäätöksen toteutus on tarkoitus käynnistää liikenneturvallisuusstrategian valmistelulla tämän syksyn aikana, kertoi yksikön päällikkö Elina Immonen liikenne- ja viestintäministeriöstä tänään Helsingissä järjestetyssä tilaisuudessa.
Euroopan komissio julkaisi viime kesäkuussa seuraavaa vuosikymmentä koskevan ohjelman, jossa tavoitteena on liikennekuolemien lisäksi puolittaa vakavat loukkaantumiset liikenteessä vuoteen 2030 mennessä.
Komission Liikenteen ja liikkumisen pääosaston varapääjohtaja Matthew Baldwin kiitti suomalaisia toimeen ryhtymisestä.
– Suomi on aina vienyt tavoitteita esimerkillisesti eteenpäin sekä EU:ssa että kansallisella tasolla. On hienoa, että Suomen toimijat tekevät nyt yhteistyötä työstääkseen uuden liikenneturvallisuussuunnitelman, jonka tavoitteena on nollavisio, Baldwin totesi.