Sote-uudistusta johtava Päivi Nerg MT:ssa: Maakuntien määrä pienenee 18:sta
Sote-uudistuksen valmistelua johtavan alivaltiosihteeri Päivi Nergin mielestä pienempi määrä maakuntia olisi ollut parempi vaihtoehto.
Nerg ennakoi, ettei 18 jää tulevien maakuntien lopulliseksi määräksi. Hän epäilee, etteivät pienimmät maakunnat kykene hoitamaan tehtäviään ilman yhteistyötä, joten maakuntien määrä vähenee joko kriisimenettelyn kautta tai heikoimpien hakeutuessa yhteistyöhön vapaaehtoisesti.
– 12 tai jopa viisi olisi ollut parempi vaihtoehto esimerkiksi pelastustoimen kannalta. Mutta jos maakuntien määrä olisi tässä rakentamisvaiheessa ollut pienempi, huuto olisi ollut vielä hirveämpi, Nerg sanoo Maaseudun Tulevaisuuden haastattelussa.
Nergin tehtävänä on saattaa maakunta- ja sosiaali- ja terveysuudistus poliittisen päätöksenteon läpi.
Tehtävä on haastava, mutta ei tavaton Nergille: Uransa alussa hän synnytti Atriaa, yhdisti sen jälkeen kaksi yliopistoa ja toimi kansliapäällikkönä turvapaikkavyöryn aikaan.
Vielä keväällä Nerg oli luottavainen, että homma on selvä ennen kesää, mutta uudistusta lykättiin vuodella.
Ei Suomi kehity, jos isot uudistukset aloitetaan joka neljäs vuosi alusta.
Päivi Nerg
Kuinka sen kanssa lopulta käy?
– Tällä hetkellä mietityttää eniten se, minkälainen poliittinen järjestelmä pystyy viemään näin historiallisen uudistuksen läpi. Onko sellaista, nähdään alkusyksystä.
Vaihtoehtoja on kaksi: Sote joko kaatuu tai menee läpi. Läpimeno sinänsä ei edellytä opposition tukea, mutta Nergin mielestä pitkäjänteinen eli yli hallituskausien kestävä kehittäminen olisi viisasta.
– Ei Suomi kehity, jos isot uudistukset aloitetaan joka neljäs vuosi alusta. Kyllä isosta kuvasta tulee saada yhteneväinen.”
Yksi keino sotessa olisi esimerkiksi puolueiden puheenjohtajien tekemä sopimus.
Ei Jannekaan tyhjää puhu, mutta kuinka moni arvostelijoista tuntee tämän hela kokonaisuuden?
Päivi Nerg
Nergin nimityskirjassa valtionvarainministeriöön vuonna 2009 on kokoomuslaisen asuntoministeri Jan Vapaavuoren nimi, koska valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) oli silloin lomalla.
Se kuulostaa kohtalon ivalta, sillä Helsingin pormestari Vapaavuori tunnetaan nyt hallituksen maakunta- ja sote-uudistuksen äänekkäänä vastustajana.
– Ei Jannekaan tyhjää puhu, mutta kuinka moni arvostelijoista tuntee tämän hela kokonaisuuden? Nerg kysyy.
Hän uskoo, että kapinahenki ei leviä ja että tuki uudistukselle on laaja.
– Vain eduskunnassa on kupla, kun muu Suomi haluaisi mennä eteenpäin.
Vapaavuori taas katsoo asioita Helsingin pormestarina, mutta Uudenmaan erottaminen uudistuksesta on Nergistä ”täysin mahdoton” ajatus.
Uudellamaalla kunnat saivat jo hoitaakseen yrityksiin ja työllisyyteen liittyvät kasvupalvelut, kun ne muualla menevät maakuntiin.
Syrjäseutujen pitäisi Nergin mielestä olla vähiten huolissaan itse palveluista, sillä uusia ja pieniä lääkäriyrityksiä on jo syntynyt.
Pikemminkin huolta tulisi kantaa siitä, osaavatko maakunnat eriytyä: tehdä palvelut tarpeiden ja esimerkiksi ikääntyvien määrän mukaan, ottaa huomioon työvoiman saatavuuden ja luoda digitaalisia palveluita edes niille, jotka pystyvät käyttämään niitä.
Hän uskoo, että rajoja tullaan ylittämään: pelastustoimi, rajavartiosto, poliisi tai taksi opettelevat esimerkiksi kotihoitoa.
– On väärin luvata, että kaikki palvelut olisivat yhdenvertaisia. Ne ovat erilaisia eri puolilla maata, mutta niistä pitäisi saada tarpeeksi yhdenvertaiset. On myös valinnan paikka, missä haluaa asua.
Nerg toivoo, ettei maakuntavaltuustoon pyri sama ihminen, joka on jo valtuutettu kunnassaan ja kansanedustaja.
– Hattua joutuu vaihtamaan liian usein. Toivoisin, että ihmiset tekevät reilusti ratkaisuja. Maakunta ja eduskunta ehkä vielä menee, mutta kaikki kolme ovat ajankäytöllisesti sula mahdottomuus.