Sähköpostit pursuavat tietosuojalinjauksia, kun yritykset tottelevat tietosuoja-asetusta
Perjantaina voimaan astuva EU:n yleinen tietosuoja-asetus on näkynyt tavallisille kansalaisille selvimmin sähköpostien tulvana, kun eri yritykset, sähköpostilistojen ylläpitäjät ja yhdistykset ovat kertoneet uusista tietosuojalinjauksistaan.
Kyse on siitä, että uuden asetuksen alla kaikkien henkilötietoja keräävien organisaatioiden on tiedotettava ihmisille, mihin ja miten heidän tietojaan käytetään ja millä tavalla niitä jatkossa käsitellään. Esimerkiksi sähköpostiosoitteen käyttöön markkinointiviestinnässä pitää erikseen pyytää lupa.
Jos tieto pitää kerätä, koska laissa niin määrätään, siitä ei tarvitse erikseen ilmoittaa, joten sairaalat ja poliisilaitokset eivät ole lähetelleet sähköposteja.
Asetus koskee muun muassa yhdistyksiä, pienyrityksiä, asunto-osakeyhtiöitä sekä kaikkia viranomaisia ja julkishallinnollisia elimiä.
Tietosuoja-asetukseen perehtynyt Kuntaliiton erityisasiantuntija Tuula Seppo on sähköpostitulvasta mielissään.
– Tietosuoja on noussut nyt tapetille osin Facebookinkin takia, ja yritykset ovat havahtuneet tähän. Sitä tässä haetaan, että kansalainen tai asiakas voi luottaa siihen, että tietoja käsitellään asiallisesti. Se on samalla hyvää markkinointia yrityksille, jotka voivat kertoa, että hei, me toimimme vastuullisesti, hän sanoo.
Siitä Seppo sen sijaan antaa risuja, että asetus on varsin vaikeatajuisesti kirjoitettu.
– Olen lukenut tätä asetusta nyt kahden vuoden ajan, mutta pidän sitä silti koko ajan mukanani. Ei se ihan selkeä ole, ja aika näyttää, miten sitä tullaan soveltamaan. Kansalaisten voi olla vaikea lukea, mitä kaikkea tämä tarkoittaa.
Yksittäisten ihmisten ja kotitalouksien ei tarvitse ottaa asetukseen kantaa. Tilaisuuden oman digitaalisen jalanjäljen hallinnoimiselle se kuitenkin antaa.
– Nyt on hyvä hetki pysähtyä lukemaan erilaisten palveluntarjoajien lähettämiä tietosuojalausekkeita läpi ja miettiä, millaisia viestejä jatkossa haluaa sähköpostiinsa, Seppo sanoo.