Rajavartiolaitos tarvitsee uudet valvontakoneet vanhojen Dornierien tilalle – seuraajan hankinta tarjouspyyntövaiheeseen
Rajavartiolaitos on kartoittanut mahdolliset seuraajat Dornier-valvontakoneilleen ja on valmis julkaisemaan tarjouspyynnöt valmistajille.
Rajavartiolaitos esittelee uusien valvontakoneiden hankintaa valmistelevaa MVX-hanketta tiedotusvälineille torstaina.
Koneiden hankinta on kirjattu Marinin hallituksen ohjelmaan. Rajavartiolaitoksen mukaan tilausvaltuutus uusille koneille tarvitaan nyt, jotta ne saadaan käyttöön vuonna 2025 ennen kuin Dornierien käyttöikä päättyy.
Rajavartiolaitoksen kaksi Dornier 228-valvontalentokonetta ovat palvelleet rajaturvallisuus-, valvonta-,pelastus-ja etsintätehtävissä 25 vuotta, ja ne ovat tulossa nyt elinkaarensa päähän.
Rajavartiolaitoksen mukaan lentokonehankinta etenee ajallaan vain, jos koneisiin myönnetään tilausvaltuutus ja määräraha budjettiin tänä kesänä. Koneiden uusimisen hintalapuksi on arvioitu noin 60 miljoonaa euroa.
Rajavartiolaitos pitää hankintaa välttämättömänä raja- ja ympäristöturvallisuudelle.
– Mikäli uusia lentokoneita ei hankita, esimerkiksi Suomen kyky hallita merellisten ympäristöonnettomuuksien torjuntaoperaatioita romahtaa. Suomi ei voisi myöskään huolehtia entiseen tapaan kansainvälisten sopimusten mukaisista sitoumuksistaan, Rajavartiolaitos katsoo tiedotteessaan.
Dornier-koneiden seuraajalla on spekuloitu julkisesti melko vähän.
Luultavasti haussa on Dorniereja suurempi potkuturbiini- tai suihkukone. Mahdollisia vaihtoehtoja löytyy esimerkiksi ranskalais-italialaisen ATR:n, espanjalaisen CASAn ja amerikkalaisen Boeingin valikoimista.
Nykyiset Dornierit ovat sopineet erityisen hyvin hitaaseen matalalla lentämiseen merialueiden yllä. Koneen laatikkomainen runko on ollut sekä vahvuus että heikkous: tekniikkaa on ollut helppo asentaa, mutta rungon paineistamattomuus rajaa ilman happilaitteita lentämisen kolmen kilometrin korkeuteen.
Helikoptereihin verrattuna lentokoneiden etu merivalvonnassa on käytön halpuus, nopeus ja suuri hyötykuorma. Rutiinipartioinnista helikoptereilla on osin kustannussyistä luovuttu.
Rajavalvonnan lisäksi valvontalentokoneilla on havaittu ja torjuttu ympäristövahinkoja, kuten öljypäästöjä. Koneista on paikallistettu myös laittomia kalaverkkoja ja -rysiä ja raportoitu levä-, jää- ja hyljetilanteesta.
Dornier-koneet ovat myös olleet mukana meripelastustehtävissä sekä osallistuneet Euroopan raja- ja meriturvallisuusviraston Frontexin operaatioihin Välimerellä.