Rajavartiolaitos kertoo, kuinka tiensä päähän tulevat valvontalentokoneet on määrä korvata
Rajavartiolaitoksella tällä hetkellä käytössä olevien valvontalentokoneiden elinkaari on päättymässä. Rajavartiolaitos kertoo Dornier 228 -valvontalentokoneiden korvaamiseen tähtäävästä MVX-hankkeesta tänään tiedotustilaisuudessaan.
Vuonna 1995 hankittujen valvontalentokoneiden ylläpito on käymässä vaikeaksi ja toimintavarmuus kärsii.
Rajavartiolaitoksen mukaan meri- ja rajavalvontalentokoneet on korvattava, jotta Suomen toimintakyky merellä ihmisten, ympäristön ja valtion turvallisuuden ylläpitämiseksi voidaan säilyttää.
Koneiden uusimishanke käynnistettiin jo pari vuotta sitten, ja tietopyyntö (RFI) uusien koneiden hankkimiseksi lähetettiin aiemmin tänä kesänä. Suunnitelmien mukaan prosessi etenee siten, että tarjouspyynnöt valmistajille lähetetään ensi vuonna ja hankintapäätös tehdään vuonna 2022. Uudet koneet on määrä ottaa käyttöön vuonna 2025.
Kiinteäsiipisten valvontalentokoneiden lisäksi Rajavartiolaitoksen lentokalustoon kuuluu helikoptereita.
Rajavartiolaitokselle ei ole vielä osoitettu valtion budjetissa tilausvaltuutta koneiden hankintaan. Valvontalentokoneiden uusiminen on kuitenkin kirjattu pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen ohjelmaan.
Suomen rajojen ja alueellisen koskemattomuuden varmistamisen lisäksi valvontalentokoneita on käytetty muun muassa havaitsemaan ja torjumaan ympäristövahinkoja, kuten merellä sattuneita öljypäästöjä.
Monipuoliseen tehtäväkenttään on kuulunut myös laittomien kalaverkkojen ja -rysien paikallistaminen sekä raportointi levä-, jää- ja hyljetilanteesta.
Dornier-koneet ovat myös olleet mukana meripelastustehtävissä sekä osallistuneet Euroopan raja- ja meriturvallisuusviraston Frontexin operaatioihin Välimerellä.
Rajavartiolaitoksen lentotoiminta alkoi tasan 90 vuotta sitten vuonna 1930, kun sen edeltäjä Merivartiolaitos sai käyttöönsä ensimmäisen Sääski II -valvontalentokoneensa rekisteritunnuksella OH-MVA.