Puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen mielestä keskusta tarvitsee peruskorjauksen – "Suomalaiset eivät enää tunnista, millä asialla keskusta politiikassa on"
Keskustasta on tullut suomalaisille tuntematon, arvioi keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen Suomenmaan Puheenvuoro -kolumissaan.
Pirkkalaisen mukaan mielikuva keskustasta ja puolueen brändi ovat mitä ilmeisimmin tällä vuosituhannella haalistuneet.
– Suomalaiset eivät enää tunnista, millä asialla keskusta politiikassa on, Pirkkalainen summaa. Hän pitää itse tätä tärkeimpänä johtopäätöksenä viime kevään eduskuntavaaleista.
Tällä hetkellä keskustelua puolueen sisällä ja politiikassa laajemminkin hallitsevat Pirkkalaisen mielestä lyhytkatseisuus ja päivittäin vaihtuvat kohuiksikin kasvavat teemat.
Pirkkalainen toivoo keskustalaisilta katseen nostoa kauemmas. Keskusta tarvitsee hänen mukaansa myös pitkän linjan vision, eli tavoitteet, jotka se haluaa puolueena tällä vuosikymmenellä saavuttaa.
Puoluesihteerin mukaan tilastollisesta aineistosta on nähtävissä, että keskustan kannatus on ollut kaikentyyppisissä kunnissa laskeva koko 2000-luvun ajan.
– Kevään 2015 eduskuntavaalit olivat tuosta kehityksestä myönteinen poikkeus. Kannatusosuuksien muutokset maakunnittain olivat suuria eduskuntavaalien 2015 ja 2019 välillä.
Keskustan tappio puolueen vahvoissa maakunnissa oli Pirkkalaisen mukaan suhteellisesti raju. Tämän vuoksi julkisuudessa on puhuttu niin sanotusta alueiden kostosta.
– On kuitenkin selvää, että tappio myös eteläisessä Suomessa oli raju, hän muistuttaa.
Niissä vaalipiireissä, joissa äänestäjien määrä vaali vaalilta kasvaa, keskusta hävisi Pirkkalaisen mukaan äänimääriä tarkastellen yhtä paljon kuin puolueelle perinteisesti vahvoissa vaalipiireissä. Siksi pelkästään alueiden kosto on analyysina liian suppea.
– Vastaisuudessa keskustan menestyksen kannalta on olennaista pystyä nostamaan äänestysaktiivisuutta vahvoilla alueillamme ja petrattua keskustan houkuttelevuutta kaupunkialueilla.
Pirkkalaisen mukaan äänestäjien luottamuksen menetykseen on monia syitä. Mielikuva keskustasta oli pitkään huono jo ennen vaalikevättä.
– Äänestäjät kokivat, että keskusta oli muita puolueita heikommin heidän kaltaistensa ihmisten asialla.
Työllisyys ja työpaikkojen syntyminen oli puoluesihteerin mukaan äänestäjille tärkeitä aiheita, mutta menestystä vaaleissa sillä saralla onnistuminen ei tuonut.
Keskustassa ryhdyttiin Pirkkalaisen mukaan heti vaalien jälkeen rakentamaan keskustan ydinviestiä. Puolueelle luodaan uusi missio, visio ja strategia ensi kesän puoluekokoukseen.
– Meidän on pystyttävä kirkastamaan keskustan ydintehtävä ensin itsellemme, jotta mielikuva kannattajillemme voi olla selkeä, Pirkkalainen korostaa.
Pirkkalainen kertoo kirjoittavansa kevään sisäistä keskustelua vauhdittaakseen oman visionsa keskustasta seuraavassa Suomenmaan kolumnissaan.