Postin jakelu keskitettävä yhteen mahdollisimman varhaiseen jakeluun, ehdottaa Medialiitto
Postin jakelussa olisi siirryttävä yhteen, mahdollisimman varhaiseen jakokertaan, linjaa Media-alan ja graafisen teollisuuden yritysten etujärjestö Medialiitto.
– Uskomme, että postinsaajat ottavat mielellään aikakauslehdet ja kirjeet vastaan samalla kertaa sanomalehden kanssa, sanoo Medialiiton hallituksen puheenjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi tiedotteessa.
Sanomalehtien Liiton tilaaman selvityksen mukaan postipalvelujen turvaaminen vaatii useita uudistuksia.
Selvityksessä arvioitiin jakelutoiminnan tulevaisuutta pääosin taloudellisesta näkökulmasta. Sanomalehtien Liitto on Medialiiton jäsenjärjestö.
Keskitetyn varhaisjakelun lisäksi Medialiitto ehdottaa, että jakeluyritykset kilpailutetaan ja Postin ristikkäiset roolit selkiytetään. Näin voitaisiin ratkaista sekä jakelupalvelujen että Postin omistajaohjauksen ongelmat.
Mediatalojen ehdotuksen mukaan julkisen vallan pitäisi kilpailuttaa jakelusta vastaava yritys kullakin alueella. Kilpailun pitäisi kattaa koko jakeluvolyymi, ei pelkästään nykyistä yleispalvelutuotetta eli postimerkkikirjettä, Medialiitto lisää.
Liiton mukaan Postin ongelmana on toimiminen samanaikaisesti yhteiskunnallisen palvelun tuottajana jakelussa sekä markkinatoimijana kilpailluilla liiketoiminta-alueilla. Roolit sekoittuvat, ja kumpaakin tehtävää on vaikea hoitaa yhtä aikaa.
– Postin jakaminen kahteen osaan tekisi toiminnasta läpinäkyvän ja yhteiskunnallisesti hyväksytymmän. Toisen osan tehtävä on tuottaa valtiolle rahaa yhtiön voittona, toisen osan tehtävä on tuottaa kansalaisille palveluja ilman voitontavoittelua, sanoo Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg tiedotteessa.
Postin toimitusjohtaja Heikki Malinen sanoi viime viikolla STT:n haastattelussa, että postin varhais- ja päiväjakelu on yhdistettävä viimeistään 2030-luvulle tultaessa, kun sekä kirjepostin että sanomalehtien jakelumäärät ovat vähentyneet Suomessa.
Malisen mukaan kotitalouteen toimitetaan nykyisin keskimäärin viisi kirjettä viikossa, mutta pian enää kolme kirjettä viikossa. Tämä nostaa kirjekohtaista hintaa ja tekee jakelun etenkin harvaan asutuilla alueilla entistä kannattamattomammaksi.
Toimitusjohtajan mukaan Posti on sitoutunut sanomalehtien varhaisjakeluun niin kauan kuin kysyntää on.