Pekkarinen: Yritystukien parlamentaarinen karsiminen toivotonta
Ponnistus yritystukien perkaamiseksi ei mennyt hukkaan, arvioi parlamentaarista yritystukityöryhmää vetänyt varapuhemies Mauri Pekkarinen (kesk.).
Pekkarinen sanoi yleisötilaisuudessa eduskunnan kansalaisinfossa, että muun muassa yhteisten kriteerien löytäminen oli arvokasta.
– Haastava harjoitus on ollut kaiken kaikkinensa, Pekkarinen myönsi. Hänen mukaansa yritystuista löytyy paljon enemmän uudelleenkohdentamisen kuin leikkausten tarvetta.
Pekkarinen muistutti jälleen, ettei koko opposition kärrääminen samaan pöytään, jossa edes hallituspuolueiden yhteen hiileen puhaltamaan sitoutuneet ministerit eivät ole löytäneet yhteisymmärrystä, ei ole onnistunein tapa hakea ratkaisua.
– Minä en moiti hallitusta, koska se on kohtuullisen hyvä, mutta ei yhtään enemmän kuin kohtuullisen hyvä. Minä en viitsi ottaa tähän tarkempaa kantaa.
– Ehkä minun kannakseni riittää se, minkä sanoin jo tammikuussa, että voi voi, en ymmärrä oikein, millä ihmeen perusteella tällainen työryhmä on asetettu ja minä ressukka vielä lähdin tähän puheenjohtajaksi.
Pekkarisen mukaan ratkaisun saaminen moisessa kokoonpanossa on käytännössä mahdotonta.
– Mutta hallituksen esityksiä pitää tukea, vaikka ne on täysin hölmöjäkin välillä, hän puuskahti.
Pekkarista korpesi myös se, että vihreiden Ville Niinistö oli päässyt kysymään televisiossa, miksi Pekkarinen ei esittänyt turpeen verotuksen kiristämistä, ja perätön väite jäi elämään.
Pekkarinen huomautti, että hän teki ehdotuksen, jossa turpeen vero olisi lähes tuplattu, mutta silti turve olisi pysynyt voimaloiden ajojärjestyksessä kivihiilen edellä.
Tällöin myöskään hake ei olisi tarvinnut niin paljon tukea ollakseen kilpailukykyinen ajojärjestyksessä kivihiilen ja turpeen kanssa, Pekkarinen selvitti.
Pekkarisen ryhmä ei ryhtynyt karsimaan listalta yksittäisiä tukia, kun yhteistä kokonaisesitystä ei syntynyt.
Pekkarisen mielestä on hyvä kysymys, miksi vaikkapa matkailuautojen pitää olla verottomia, kun kaikki muut autoverosta vapautetut ajoneuvot ovat eri tavoin perusteltuja hyötyajoneuvoja. Asuntoautoilijan ei tarvitse maksaa dieselistä käyttövoimaveroakaan.
– Tullaan kahta kautta vastaan, eikä siihen mitään järkiperustetta löydy, Pekkarinen myönsi.