Paljastus Putinin ohjusiskusta: Kremlin systemaattinen operaatio pelon lietsomiseksi
Venäjän päätös ampua Ukrainan Dniproon ballistinen ohjus nimeltä Orešnik oli Kremlin tarkoin suunnittelema propagandaoperaatio, jossa keskeisinä toimijoina olivat lännessä pelon ilmapiiriä lietsoneet venäläiset tiedustelupalvelut.
Venäjä käytti Orešnikia eli ”Pähkinäpensasta” ensi kertaa 21. marraskuuta. Isku herätti välittömästi pelkoja sodan kärjistymisestä.
The Moscow Times -lehden haastattelemien venäläisten viranomaisten mukaan ohjusiskua tarvittiin sillä, lännessä oli jo ehditty turtua Venäjän ydinaseuhitteluun.
Venäjän presidentti Vladimir Putin on sanonut, että päätös iskeä Dniproon oli vastaus siihen, että Ukraina oli ampunut amerikkalaisia ja brittiläisiä pitkän kantaman ohjuksia Venäjälle.
Nyt venäläisviranomaiset paljastavat The Moscow Timesille, että Kremlin viestintäasiantuntijat olivat etukäteen pähkäilleet, kuinka luoda mahdollisimman uhkaava vaikutelma Ukrainan länsiliittolaisiin.
Erään viranomaisen mukaan Venäjän hallinnon propagandistit osallistuivat palavereihin, joissa pohdittiin ”kuinka pelotella Berliini ja eurooppalaiset alistumaan”.
Prosessin lopputuloksena syntyi suunnitelma, jossa pyrittiin luomaan ja liioittelemaan kuvaa Venäjän sotilaallisesta suorituskyvystä sekä uudesta ohjuksesta.
Suunnitelma koostui useasta eri osasta, kuten itse iskusta, videoiden levittämisestä sosiaalisessa mediassa sekä iskun uutisoimisesta läntisissä medioissa.
Kampanjan huipentumana pidettiin Kremlissä sitä, kun presidentti Putin uhkasi iskeä Orešnikilla Kiovan päätöksentekokeskuksiin.
Viranomaisten mukaan Yhdysvaltain presidentin Joe Bidenin yhtäkkinen päätös antaa Ukrainalle lupa iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle oli karmaiseva yllätys.
Ukrainalle nimittäin tarjoutui mahdollisuus aiheuttaa Venäjälle mittavia vahinkoja esimerkiksi amerikkalaisia ATACMC-ohjuksilla.
Uudessa tilanteessa Venäjällä ei ollut keinoa vastata Ukrainan uhkaan samalla mitalla – etenkään, kun Kremlin ydinaseuhkaukset ovat kokeneet lännessä inflaation.
Näin ollen venäläinen viestintätiimi päätti käynnistää massiivisen viestintäkampanjan sellaisen kokeellisen ohjuksen ympärille, jota ei vielä ole otettu edes laajempaan tuotantoon.