Oppositio harasi raideliikenteen kilpailutusta vastaan ideologisista syistä – Berner muistutti veronmaksajan edusta
Rautatieliikenteen kilpailuttamisessa edetään pitkällä ja rauhallisella prosessilla, korostaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).
Berner muistutti eduskunnassa uuden raideliikennelain lähetekeskustelussa, että asian toimeenpano käynnistyy vaiheittain ja nimenomaan liikenteestä, jossa valtiolla on osto- ja velvoiteliikennettä.
Bernerin mukaan kun liikenne ostetaan joka tapauksessa, on perusteltua että valtio voi myös kilpailuttaa ostamansa palvelun.
– Tämä lienee myöskin veronmaksajan etu, eli saadaan paras mahdollinen liikennemäärä siihen veronmaksajan käyttämään euroon, ministeri selvitti.
Berner muistutti, että rautatieliikenteen kilpailun avaamista perusteltiin aikanaan kolmella asialla: valtion kilpailutusmahdollisuudella ostoliikenteessä, alueellisen ja seudullisen liikenteen käynnistämisellä ja tarpeella tehdä merkittäviä investointeja raideinfraan, muun muassa pääradan kehittämiseen.
– Siksikin on ollut tärkeää, että me olemme hyvissä ajoin liikkeellä raideliikenteen kilpailun avaamisen kanssa, jotta me sen kyljessä pystymme edistämään myöskin näitten suurten hankkeiden hankintamenettelyjä ja myöskin sitä, millä tavalla niitä tulevaisuudessa rahoitetaan.
Hallituksen esityksellä toimeenpannaan EU-direktiivi, eikä se sisällä liikennepoliittisesti merkittäviä kansallisia linjauksia.
Uudella lailla turvataan muun muassa yhtäläiset edellytykset rataverkon käyttöön kaikille toimijoille. Palvelujen ostaminen suorahankintana loppuu.
Vasemmisto-oppositiossa harattiin uudistusta vastaan.
Vasemmistoliiton Jari Myllykoski syytti Sipilän hallitusta EU:n käyttämisestä tekosyynä ideologisten tavoitteidensa edistämisessä.
– Ensin yhtiöitettiin Metsähallitus, vaikka EU ei sitä vaatinut. Sitten luotiin hallintarekisteri, vaikka EU ei sitäkään vaatinut. Ja nyt Sipilän hallitus haluaa tuoda pikavauhtia ulkomaalaiset junayhtiöt Suomen raiteille, vaikka EU ei vaadi, että julkinen monopoli ei saa olla yksityisen ja ulkomaalaisen omistuksen käytössä, Myllykoski vuodatti.
Myllykosken mukaan muiden julkisten monopolien luovuttaminen yksityiselle on nostanut kuluttajahintoja.
Hän myönsi vastustavansa uudistusta ideologisista syistä, mutta ei kuitenkaan lähtenyt kiistämään sitä, etteivätkö VR:n lippujen hinnat olisi viime vuosina laskeneet kilpailun myötä.
– Kysymys ei ole siitä. Nyt on kysymys vain siitä, että koko rataverkon luovuttaminen yksityiselle taholle olisi virheratkaisu, jolloin päätäntävalta siirtyisi meiltä kansalaisilta yksityiselle liikkeenharjoittajalle.
Keskustan Markku Rossi korosti, että valtion VR:llä on keskeinen rooli tulevaisuudessakin, mutta nyt avataan mahdollisuus myös kotimaisille yrityksille, eikä vain ulkomaisille yhtiöille.
Rossi muistutti, että tietyt yhtiöt, jotka ovat tulleet kilpailemaan liikenteessä, ovat myös aikaansaaneet selkeää hintojen laskua.
– Ja paradoksi tavallaan on se, että VR:n kannattavuus on parantunut sen jälkeen, kun myös lippujen hinnat ovat laskeneet, eli junat ovat täynnä.