Onko tässä Suomen surkein tie? – Auto vajoaa pohjaansa myöten
Nyt sekin on sitten valittu: Suomen surkein kylätie. Voittajaksi valikoitui Pohjois-Pohjanmaalla Siikajoella sijaitsevan Siikajoentien eli maantie 807:n soratiepintainen osuus.
Kyse on Suomen Kylät ry:n ja Suomen Tieyhdistys ry: kuvakilpailusta, jossa etsittiin Suomen surkeinta kylätietä. Kilpailulla haluttiin kiinnittää huomiota maaseudun tiestön kasvavaan korjausvelkaan sekä tiestön kunnon vaikutuksiin Suomen huoltovarmuuteen ja kansalaisten turvallisuuteen.
Voittajakuva selvisi kahdeksan finalistin joukosta. Valinta tehtiin yleisöäänestyksellä Maaseudun Tulevaisuuden verkkosivuilla. Kuvan oli ottanut valokuvaaja Olli Alakorva.
Voittajakuvassa soratien kantavuus on pettänyt ja auto on vajonnut pohjaansa myöten. Tie on sorapintaiselta osuudeltaan vähäliikenteinen ja sillä on 80 kilometrin nopeusrajoitus.
Kilpailun tuloksesta kertovalla tiedotteella sanotaan, että kyseisen tien päällystetyt osuudet ovat Väyläviraston rekisterin mukaan erittäin hyvässä, hyvässä tai tyydyttävässä kunnossa. Soratieosuudesta ei kuitenkaan voi sanoa samaa.
– Aina se on ollut kuoppainen, ja sen kanssa on eletty, mutta nyt kunto on suorastaan romahtanut. Isoimmat kuopat ovat ulkopaikkakuntalaisille jopa vaarallisia, Alakorva sanoo tiedotteella.
Kilpailun järjestäjät korostavat, että nykyinen budjettirahoitus ei riitä teiden kuntoon laittamiseen ja kunnossapitämiseen.
– Tämä kilpailu tekee näkyväksi maaseudun infran arkirealismin. Luovutimme liikenne- ja viestintäministeri (Timo) Harakalle kilpailukuvista laaditun kuvakalenterin, jotta tilanne ei pääse unohtumaan, Suomen Kylät Ry:n toiminnanjohtaja Aleksi Koivisto sanoo tiedotteella.
Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskus kommentoi tiedotteella, että kyseinen tieosuus on Ely-keskuksen ylläpitämä vähäliikenteinen soratie, jonka liikennemäärä on alle 100 ajoneuvoa vuorokaudessa.
– Kuvan soratie on ns. rakentamaton tie ja kantavuudeltaan heikko, jonka rakennekerrokset eivät vastaa nykytarpeita. Kuvan mukainen tilanne soratiellä on ikävä kyllä mahdollinen, joskaan ei kuvaa koko tiejakson kuntoa, yksikön päällikkö Risto Leppänen Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskuksesta summaa.