Nostalgia myy aina
Merkittävä osa rompetoreille myyntiin virtaavasta käytetystä tavarasta on periytynyt nykyisille omistajille edellisiltä sukupolvilta.
Kun elämää pistetään uusiksi pienemmissä asunnoissa tai muutetaan toiselle puolelle maata, kaikkea tavaraa ei enää oteta mukaan.
– Suurten ikäluokkien pitää päästä eroon siitä valtavasta tavaramäärästä, minkä edelliset sukupolvet ovat hampaat irvessä säästäneet. Sitä tavaraa on niin paljon, että jotain sille on tehtävä, Helsingin yliopiston kuluttajaekonomian professori Visa Heinonen toteaa.
Heinonen korostaa nostalgian merkitystä, kun erilaisten kirppu- ja rompetorien suosiota pohditaan. Moni on valmis tarttumaan lapsuus- ja nuoruusvuosilta tuttuun esineeseen, vaikka sen hankkimiseen ei tarvetta olisikaan.
– Nostalgia myy aina. Tämä näkyy esimerkiksi vaateteollisuudessa muotimaailman kertaustyyleinä. Edellisten vuosikymmenten vaatteet tulevat vuorollaan uudestaan muotiin, Heinonen pohtii.
Erilaisten myyntitapahtumien suosiota kasvattaa myös voimistunut keskustelu liikakulutuksesta.
Yhä useampi suomalainen on valmis tarttumaan kotonaan myös käytettyyn esineeseen, jos sen vain saa halvalla. Ja tilaisuuksia kaupantekoon riittää.
Rompetoritapahtumista tiedottavan nettisivuston mukaan erilaisia rompetoreja järjestetään etenkin kesäaikaan päivittäin ja viikonloppuisin tapahtumia on eri puolilla maata kymmeniä.
– Halvat hinnat kirppu- ja rompetoreilla saavat sitten erilaiset keräilijät ja muut ehjiä käyttötavaroita etsivät liikkeelle. Ympäristötietoisuuden lisääntyminen kasvaa ja se suosii kierrätyksen lisääntymistä. Samaan aikaan tosin suurin osa maapallon väestöstä elää tilanteessa, jossa halutaan vain aina lisää tavaraa, professori Heinonen arvioi.