Moni kuolonkolari johtuu kuskin sairaudesta, jonka perusteella hänet olisi voitu määrätä ajokieltoon
Kuolonkolarien taustalta löytyy yleensä jokin ajoterveysriski. Onnettomuustietoinstituutin mukaan näin oli joka toisessa kuolonkolarissa vuonna 2021. Asiasta kertoo Potilaan Lääkärilehti.
Noin 40 prosentilla onnettomuuskuljettajista ei ollut kuitenkaan diagnoosia sairaudesta, jonka katsottiin vaikuttaneen onnettomuuteen keskeisimmin.
Sairauksista kolmannes oli sydän- ja verisuonitauteja ja loput psyykkisiä sairauksia, kuten päihderiippuvuutta. Yhden ongelmaryhmän muodostavat puuttuvasta ajo-oikeudesta huolimatta ajamista jatkavat kuljettajat.
– Alidiagnosointi on merkittävä ongelma, johon kuljettajat itse myötävaikuttavat. Uudet kuljettajat eivät ajokorttia hankkiessaan ilmoita oleellisia sairauksiaan, ja toisaalta vanhemmat kuljettajat peittelevät iän myötä tulleita vaivojaan, onnettomuustietoinstituutin teknologiapäällikkö Tapio Koisaari kertoo instituutin tiedotteella.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat jokaisen kuolemaan johtaneen tieliikenneonnettomuuden Suomessa. Tutkinnassa on mukana myös lääkäri.
– Karkeasti arvioiden ehkä noin neljännes ajoterveysriskin omanneista kuljettajista olisi voitu määrätä ajokieltoon terveydenhoidossa ilmenneiden seikkojen vuoksi. Erityisesti psykiatrisista sairauksista kärsivien ajoterveyden arviointia tulisi kehittää, Koisaari sanoo.