Ministeriötyöryhmä: lasten vuoroasumisesta merkintä väestötietoihin
Lasten vuoroasumisille ei pääsääntöisesti ole laillisia esteitä. Näin linjaa sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä loppuraportissaan.
Vuoroasumista ei työryhmän mukaan kuitenkaan ole huomioitu tarpeeksi kattavasti lainsäädännössä ja soveltamiskäytännössä. Puutteelliset tiedot vuoroasumisen laajuudesta ja muodoista hankaloittavat sen merkityksen arviointia suhteessa sosiaaliturvaan ja palveluihin.
Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko (kesk.) asetti alkuvuodesta työryhmän selvittämään eroperheiden lasten vuoroasumisen vaikutuksia. Vuoroasumisella tarkoitetaan yleensä järjestelyä, jossa lapsi asuu vanhempien eron jälkeen yhtä paljon molempien vanhempien luona.
Työryhmä kannattaa vuoroasumisesta väestötietojärjestelmään merkintää, joka toimisi edellytyksenä vuoroasumisen huomioimiseksi etuuden myöntämisessä. Ryhmä toivoo myös, että oikeusministeriön ohje lapsen elatusavun suuruuden arvioimisesta päivitetään vuoroasumistilanteisiin soveltuvaksi.
Työryhmä esittää yleisen asumistuen ruokakuntakäsitteen uudistamista niin, että lapsi voitaisiin katsoa pysyvästi asuvaksi kahdessa asunnossa ja kahteen ruokakuntaan kuuluvaksi. Kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen rakennetta tulisi ryhmän mukaan muuttaa siten, että etuuksia voisi myöntää molempiin koteihin silloin, kun molemmat vanhemmat hoitavat lasta kotihoidon tuella tai kun lapsi on yksityisessä varhaiskasvatuksessa vuoroviikoin.
Lisäksi työryhmä haluaisi, että lapsilisää voitaisiin jakaa ja elatustukilakia uudistettaisiin niin, että lapsen vuoroasuminen elatusvelvollisen luona ei estäisi tuen maksua.
Lapsen etu tulee ryhmän mukaan olla ohjaava periaate vuoroasumisen toteutuksessa.