Ministeri Berneriltä joulupaketti rautateille: Ostoliikenteeseen lisäyksiä eri puolille maata
Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä ovat neuvotelleet parannuksia rautateiden ostoliikenteeseen vuosille 2018–2019. Sopimus koskisi kaukoliikenteen ostoja.
Lisämääräraha kohdennetaan muutamiin yhteyksiin. Niitä ovat Helsinki-Kokkola-yhteyden ulottaminen Ylivieskaan, Helsinki-Kuopio-yhteyden ulottaminen Kajaaniin, Kotka-Kouvola, Joensuu-Nurmes, Pori-Tampere, Helsinki-Kolari ja Seinäjoki-Vilppula.
– Sovitut lisäykset mahdollistavat paremmat edestakaiset junayhteydet eri puolilta Suomea pääkaupunkiseudulle yhden päivän aikana, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) summaa.
LVM:n ja VR:n välisen uuden sopimuksen mukainen liikenne alkaisi pääosin 25.3.2018. Sopimus olisi voimassa määräaikaisena vuoden 2019 loppuun asti samoin. Aiemman ostosopimuksen mukainen liikenne jatkuisi aiemmin sovitulla tavalla.
– Energia- ja ilmastotavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan monenlaisia toimia. Hallituksen tavoitteena on lisätä reilusti raideliikenteen käyttöä ja pitää huolta hyvistä yhteyksistä eri puolilla Suomea. Tällä lisämäärärahalla haluamme parantaa palvelutasoa erityisesti työ- ja opiskelumatkoihin käytettävässä liikenteessä, sillä siitä saamme parhaimmat vaikutukset, toteaa Berner.
Liikenneverkon kehittämistä arvioinut parlamentaarinen työryhmä esitti elokuussa antamassaan väliraportissa 2 miljoonan euron vuosittaista talousarviomäärärahalisäystä raideliikenteeseen vuosille 2018–2021.
Parannukset ostoliikenteeseen toteutettaisiin junaliikenteen palvelutason parantamiseen esitetyllä 2 miljoonan euron lisämäärärahalla. Eduskunta käsittelee talousarviota kuluvalla viikolla.
VR:n hallintoneuvostossa istuvan kansanedustaja Elsi Kataisen (kesk.) mukaan päätöksen myötä aamu- ja iltavuorot palaavat Savon radalle, ulottuen Ylä-Savoon ja Kainuuseen.
Katainen muistuttaa, että junavuorot vaikuttavat ihmisten arkeen ja työntekoon sekä alueen elinvoimaan ja elinkeinoelämään.
– Päivän matka Helsinkiin junalla on ollut Ylä-Savosta sula mahdottomuus pari vuotta. Tämä päätös mahdollistaa jälleen sen. Iso kiitos ministeri Bernerille siitä, että hän on kuullut alueemme vahvan ja yhtenäisen viestin, Katainen kiittää.
Kataisen mukaan aktiivista vaikuttamistyötä on jatkettava.
– Itä-Suomi on jäänyt jälkeen raideliikenteen saavutettavuudessa niin ajallisesti kuin junavuorojen suhteen Länsi-Suomeen verrattuna. Ponnisteluja on jatkettava, Katainen kannustaa.
Myös keskustan kainuulainen kansanedustaja ja VR:n hallintoneuvoston varapuheenjohtaja Timo Korhonen kiittää ministeri Berneriä, liikenne- ja viestintäministeriötä sekä VR- yhtymää päätöksestä, jonka myötä junavuorot Kajaani – Helsinki välillä lisääntyvät.
– Tämä on merkittävä juttu meille kainuulaisille, koska lisämäärärahan turvin Helsinki – Kuopio yhteydet lisääntyvät tulevina vuosina Kajaaniin saakka.
Keskustan ylivieskalainen kansanedustaja Juha Pylväs muistuttaa, että nykyisin aamuvuoron juna lähtee Kokkolasta.
– Tämä junavuoro aikaistetaan lähtemään Ylivieskasta. Iltapäivän junavuoro jatketaan myös Ylivieskaan asti, jolloin viimeinen paluuvuoro Helsingistä on Ylivieskassa nykyistä myöhemmin.
Kansanedustajan mukaan neuvotteluja käytiin syksyn aikana VR:n ja Kalajokilaakson alueen edustajien kesken.
– Vahvalla vaikuttamisella ja ministeri Bernerin suosiollisella tuella asiaa vietiin eteenpäin, Pylväs toteaa. Tätä on toivottu jo pitkään, nyt aamujunakokeilu toteutuu.
Keskustalaiset kansanedustajat Arto Pirttilahti Mänttä-Vilppulasta ja Mikko Savola Ähtäristä ovat tyytyväisiä Seinäjoki-Vilppula liikenteen lisäämiseen-
– Olennaista nyt on, etteivät junat joudu ajamaan tyhjinä. Kannustammekin kaikkia käyttämään junia mahdollisimman paljon, edustajat Pirttilahti ja Savola korostavat.
Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Suomen ja Pirkanmaan maakunnissa selviteään myös alueellista liikennettä maakuntien ja keskusten välillä tulevaisuudessa. Pilotin tulokset saadaan käytäntöön aikaisintaan alkavan ostosopimuskauden loppuessa 2019.
– On tärkeä selvittää kaikki vaihtoehdot, koska jatkossa myös maakunnille, suurille kaupungeille ja kaupunkiseuduille avautuu mahdollisuus järjestää omaa junaliikennettä. Pirttilahti ja Savola muistuttavat