Mauri Pekkarinen Länsi-Suomen kirjoituksessa: On oikein, että turvetta verotetaan vähemmän kuin kivihiiltä – "Turve on sylkykupiksi liian helppo"
Europarlamentaarikko Mauri Pekkarinen (kesk.) pui alkuviikosta pidetyn hallituksen ilmastoriihen antia tuoreessa mielipidekirjoituksessaan.
Pitkän linjan poliitikon mielestä turpeen päästöt nostettiin julkisessa keskustelussa osin tarpeettomalla tavalla tikun nokkaan.
Pekkarinen toteaa Sanomalehti Länsi-Suomen mielipidekirjoituksessaan, että vuonna 2018 Suomen kokonaispäästöistä turpeen osuus oli vähän yli 10 prosenttia.
– Sekin on merkittävä määrä. Julkisessa keskustelussa se saa osuuteensa nähden moninkertaisen huomion.
Euroaparlamentaarikko muistuttaakin, että merkittäviä päästöjä syntyy myös kivihiilen, liikenteen polttoaineiden, maakaasun ja erinäisten öljytuotteiden käytöstä.
Pekkarinen näkee, että muiden fossiilisten polttoaineiden tavoin myös turve pitää ajaa askel askeleelta merkittävästi nykyistä alhaisemmalle tasolle. Lisäksi hän toteaa, että huoltovarmuus ja kasvualustojen tarpeet on varmistettava.
– Siitä olen kuitenkin täysin eri mieltä, että olisi väärin, että turvetta verotetaan vähemmän kuin kivihiiltä. Väite, että turve saisi verotukea, on kivihiilen ystävien väite, Pekkarinen jyrähtää.
Pekkarinen huomauttaa, että kivihiilen ja turpeen verotus on järjestetty niin, että tuontipolttoaine kivihiilen hinta on hieman kalliimpi kuin kotimaisen turpeen.
– Näin turvataan oikea ajojärjestys eli silloin, kun laitos voi käyttää joko tuotua tai kotimaista fossiilista polttoainetta, se käyttäisi kotimaista. Tämä on ajattelu, jota myös kansainvälinen energiajärjestö IEA suosittaa, Pekkarinen perustelee.
Keskustavaikuttaja muistuttaa, että kivihiilen käyttö kasvoi rajusti vuonna 2012, kun Jyrki Kataisen (kok.) hallitus laski sen veroa – mutta ei turpeen.
– Vastaavaa ei saa päästää tapahtumaan.
Pekkarinen toteaa, että kivihiilen käyttö on jo päätetty lopettaa lailla vuoden 2029 loppuun mennessä.
– Uskon, että myös turpeen käyttö vähenee niin kuin fossiilisen maakaasunkin. Ja kyllä liikenteenkin fossiilinen tulee alas. Turve on sylkykupiksi liian helppo ja osin väärä osoite.