Matematiikan opetuksen ongelmiin puututaan opettajien täydennyskoulutuksen avulla
Koulun matematiikan opetus ei vastaa tulevaisuuden työelämän, eikä oikein enää tämän päivänkään tarpeita.
Syksyllä käynnistyykin uusi verkossa toteutettava Joustavaan matematiikkaan -täydennyskoulutusohjelma. Eri asteiden opettajille suunnatun ohjelman tavoitteena on kehittää matemaattisten aineiden opetustapoja varhaiskasvatuksesta lukioon.
Koulutusohjelma on perustettu vastaamaan yhteiskunnassa ja työelämässä kasvaneisiin osaamisvaatimuksiin. Koulutusohjelman tuottavat yhteistyössä Turun yliopisto, Oulun yliopisto ja Jyväskylän yliopisto ja se on Opetushallituksen rahoittama.
Juuri julkistetun Teknologiateollisuus ry:n raportin mukaan suomalaiset teknologiayritykset kohtaavat lähivuosina merkittäviä haasteita matemaattisten alojen osaajien rekrytoinnissa, kun alan opiskelijoita on merkittävästi vähemmän kuin avautuvia työpaikkoja. Tarvittavan osaamisen taso nousee ja työntekijöiltä vaaditaan myös entistä parempaa kykyä uudistaa osaamistaan koko työuran aikana.
Myös yleisemmin yhteiskunnan ja työelämän muutos edellyttää uudenlaista osaamista.
– Tulevaisuuden osaamisessa korostuu yleisten taitojen lisäksi joustavien matemaattisten taitojen, erityisesti määrällisten ja avaruudellisten suhteiden ymmärtämisen, algebrallisen ajattelun ja matemaattisen mallittamisen merkitys sekä ongelmaratkaisutaito. Matematiikan kouluopetuksen osalta tämä tarkoittaa siirtymistä laskurutiineiden korostamisesta kohti käsitteellistä ymmärrystä ja joustavaa menetelmäosaamista, professori Erno Lehtinen kuvaa.
Viimeaikainen tutkimus on syventänyt ymmärrystä lukukäsitteen pitkän aikavälin kehityksestä, lukukäsityksen laajennuksien haasteista ja niiden merkityksestä yleisemmin matemaattisten taitojen kehitykselle. Tutkimus on myös tuonut esiin aiempaa täsmällisempää tietoa algebrallisen ajattelun kehittymisestä. Joustavaa ja erilaisiin tilanteisiin mukautuvaa matemaattista ajattelua on mahdollista kehittää jo varhaiskasvatuksessa ja sitä voidaan tukea läpi myöhempien kouluvuosien.
Kotimaisten ja kansainvälisten tutkimusten mukaan suomalaisten oppilaiden matemaattinen suoritustaso on laskenut ja motivaatio heikentynyt.
Varhaiskasvatus ja kouluopetus eivät riittävästi tue joustavien matemaattisten taitojen muodostumista, ja vielä ylioppilastutkinnon vastauksista näkyy, että opiskelijat eivät ole matemaattisesti erityisen joustavia. Toisaalta puute näkyy myös vaikeutena soveltaa koulussa opittuja taitoja arjessa.
Joustavaan matematiikkaan on laaja, verkossa toteutettava täydennyskoulutusohjelma, joka on suunnattu varhaiskasvattajille ja opettajille varhaiskasvatuksesta lukioon. Sen tavoitteena on antaa opettajille yleisiä eväitä ja konkreettisia välineitä joustavan matematiikan opettamiseen.
Uuden täydennyskoulutusohjelman koulutuksissa yhdistyy joustavan matemaattisen ajattelun ja eri sisältöjen oppimisen uusin tieteellinen tieto sekä tutkimusyhteistyössä suomalaisten opettajien ja varhaiskasvattajien kanssa kehitetyt menetelmät kuten tuntisuunnitelmat, pelilliset ympäristöt, sähköiset harjoitusmateriaalit ja tehtävät.
Koulutusohjelman ensimmäinen, kolme opintoviikkoa käsittävä osa ”Kohti joustavaa matemaattista ajattelua” toteutetaan syyslukukaudella 2018.