Maanteiden kunnossapidon rahoitus "hyvin alhaisella tasolla"
Maanteiden kunnossapidon rahoitus on Suomessa hyvin alhaisella tasolla, sanoo neuvotteleva virkamies Kaisa Kuukasjärvi liikenne- ja viestintäministeriöstä.
– Tällä hallituskaudella on tosin erittäin onnistuneesti panostettu korjausvelan vähentämiseen. Mutta sitten, kun lisärahoitusohjelmat loppuvat, esimerkiksi väylien kunnossapidon rahoitus tipahtaa taas huolestuttavan alas.
Kuukasjärvi kertoo, että korjausvelan vähentämisen lisärahoitusohjelmien yhteissumma on hallituskaudella liki miljardi euroa. Korjausvelan määräksi puolestaan arvioitiin viimeksi julkaistujen (vuoden 2016) tietojen mukaan 2,5 miljardia euroa.
– Velka ei kuitenkaan ole huvennut miljardilla, koska sitä tulee koko ajan lisää. Sen voi sanoa, että lisärahoituksen ohjelmilla korjausvelan määrä saatiin laskuun, neuvotteleva virkamies täsmentää.
Maanteiden rahoituksessa Kuukasjärvi nostaa keskiöön pikemminkin teiden kunnon kuin kaistojen riittävyyden tai määrän.
– Maantieverkkoa korjataan ennen muuta elinkeinoelämälle ja asiakastarpeiden kannalta olennaisissa kohteissa. Se tarkoittaa yleensä päätieverkkoa.
Perusväylänpidon rahoituksen määrä on Kuukasjärven mukaan noin miljardi euroa per vuosi.
– Se raha on hyvin pitkälle sidottua suurempien teiden korjauksiin ja rakenteen parantamiseen. Alemmanasteiselle tieverkolle rahoitusta ei valitettavasti juurikaan jää.