Maakuntahallitus esittää Tallinna-tunnelista vain Helsingin kautta kulkevaa linjausta
Lausuntokierrokselle lähtevässä Uusimaa-kaavassa esitetään Tallinnan tunnelista vain Helsingin keskustan ja Pasilan kautta kulkevaa linjavaihtoehtoa. Uudenmaan maakuntahallitus päätti asiasta ylimääräisessä kokouksessaan tänään.
Maakuntahallituksen mielestä Helsingin kautta kulkeva linjaus on vaihtoehdoista ainoa, joka kulkee liikenteen valtakunnallisten solmukohtien kautta ja kytkee näin tunnelin riittävän hyvin osaksi valtakunnallista liikennejärjestelmää.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok.) esitti, että kaavassa säilytettäisiin kaikki luonnosvaiheessa olleet linjausvaihtoehdot, mutta esitys raukesi äänin 10–5. Muut esillä olleet reittivaihtoehdot ovat kulkeneet Helsinki-Vantaan lentoasemalta Otaniemen kautta ja toinen lentoasemalta Ilmalan aseman ja Otaniemen kautta Tallinnaan.
– Olisin halunnut, että ensin olisi arvioitu taloudellinen toteutettavuus ja toiminnalliset vaikutukset ja sitten vasta ratkaistu asia, Markkula kertoo STT:lle.
Tunnelia ovat valmistelleet sekä virkamieshanke FinEst Link että liikemies Peter Vesterbackaan henkilöitynyt Finest Bay Area Development.
Markkulan mukaan äänissä oli hajontaa niin puolueittain kuin alueittainkin. Helsingin keskustan ja Pasilan kautta kulkevaa linjavaihtoehtoa vastaan äänesti Markkulan lisäksi Kirsi Lompolo Nurmijärveltä (kok.), Jukka Ihanus (kesk.) Helsingistä, Inka Hopsu Espoosta (vihr.) ja Mia Heijnsbroek-Wirén (r.) Loviisasta.
Esityksen puolesta äänesti 10 hallituksen jäsentä, joista Markkulan mukaan valtaosa oli helsinkiläisiä.
– Hajonta kuvaa mielestäni sitä, että pohdimme sitä, onko poliittisesti järkevää jo tässä vaiheessa rajata asiaa vain yhteen linjausvaihtoehtoon, vai pitäisikö tässä vaiheessa tarkastella asiaa laajemmin.
Markkula kuitenkin penää katsomista pidemmällä aikavälillä.
–Asiaa pitäisi arvioida kuntarajoista riippumatta. Kaikkia toimintoja ei voi keskittää Helsingin rautatieaseman tuntumaan. Ei pitäisi kyläpolitikoida, vaan katsoa koko Suomen globaalia asemaa ja kilpailukykyä tulevaisuudessa, Markkula muotoilee.
Markkula uskoo, että nyt tehty linjaus pistää vauhtia muihinkin kantaaottaviin ja valmisteleviin tahoihin.
–Tämä on yli valtakunnan rajojen menevä hanke ja siksi yhteistyö Suomen, Viron ja EU:n kanssa on olennaista, Markkula sanoo.
Maakuntakaava lähtee lausuntokierrokselle, ja tarkoitus on, että kaava hyväksytään vuoden loppuun mennessä. Maakuntahallituksen päätös on takaisku Peter Vesterbackan ja tämän yhteistyökumppanien esittämille tunnelilinjauksille. Näissä linjauksissa tunnelin on kaavailtu kulkevan Espoon kautta.
Tilanne on vielä auki, muistuttaa myös Finest Bay Area Developmentin toinen omistaja, yrittäjä Kustaa Valtonen. Hänen mielestään keskustelu asian ympärillä on ollut tunnepohjaista.
– Mitään lopullista ei ole päätetty. Tämä on ohjeistus virkamiesvalmisteluun. Meidän projektintekemiseemme tällä ei ole vaikutusta, Valtonen sanoo.
Valtosen mukaan työ jatkuu normaalisti.
– Ympäristövaikutusten arviointi jatkuu suunnitellusti. Mittava taustatyö on tehty. Uskomme, että maakuntahallitus ja -valtuusto vielä ymmärtävät päätöstensä merkityksen, kun heidän kanssa käydään faktapohjaisesti asioita läpi, Valtonen sanoo.
Valtosen kommentit lisätty juttuun 14.52