Tutkimus: Lapset toivovat enemmän aikaa omiin leikkeihin koulujen iltapäivätoiminnassa
Lapset pitävät koulujen iltapäiväkerhoissa omia leikkejään ohjattua toimintaa tärkeämpänä, selviää tuoreesta Helsingin ylipiston kasvatustieteen väitöskirjatutkimuksesta. Tutkimuksessa yhteensä 124 lasta valokuvasi itse koulun jälkeisiä iltapäiviään.
Valokuvissa toistui yhteinen toiminta kavereiden kanssa, kuten erilaiset leikit ja pelit. Myös ohjaajia ja esimerkiksi linja-autojen kuljettajia kuvattiin paljon. Sen sijaan iltapäiväkerhoissa järjestettyä ohjattua toimintaa lapset kuvasivat vähän.
Kuvien lisäksi lapset myös toivoivat tutkimuksessa enemmän aikaa omiin leikkeihin koulujen iltapäivätoiminnassa. Myös toive päästä useammin metsään leikkimään nousi esiin.
Lapset myös esittivät toiveen, etteivät aikuiset suhtautuisi niin vakavasti siihen, jos lapsi kertoisi ”leikillään” lähtevänsä kerhosta aiemmin kotiin.
Tutkimuksen toteutti osana väitöskirjatyötään kasvatustieteen maisteri Kristiina Eskelinen.